onsdag 25 juni 2008

Om Emil som har krympt, och om lek...


Hos Memea finns Emil, en papillonhane som tedde sig väldigt stor när vi träffades förra gången. Idag hade han krympt. Det verkade Zelda också tycka, för hon vågade sig fram den här gången och ville leka.

Idag talade Memea och jag mest om hur man bemöter en mycket mjuk hund som Zelda på bästa sätt (eftersom detta är helt nytt för mig).

Jag måste först av allt se över mitt tonläge - försöka att höra hur jag låter så att vi inte blir två som överträffar varandra i att vara mjuka och varliga. Mer krut i rösten, är beställningen! Jag ska inte förstärka hennes mjukhet genom att bli lika mjuk själv, utan snarare hjälpa henne att utveckla den lilla morskhet hon har...

I morse dök det upp en ung setter på morgonpromenaden. Både han och Zelda var lösa, jag hann inte gå emellan när han kom farande. Zelda flydde men blev förstås snabbt upphunnen, det hela slutade med att hon fräste ifrån rejält, rädd som hon var. Det var inte så lyckat, just nu vill jag att hennes möten med andra hundar ska bygga upp hennes självförtroende, inte skrämma henne. Memea förslog att jag i en sådan situation visst kan lyfta upp henne, något jag har undvikt eftersom jag har trott att det skulle göra henne ännu mer övertygad om att andra hundar var farliga. Men det är ju inte bara vad man gör, utan hur man gör det... Om det görs lugnt och stilla så uppfattar hon bara att jag tar mitt ansvar i situationen. Det var bra att få reda på det!

Om lek har jag lärt mig mycket som jag inte visste. Våra Europeiska hundar har avlats fram för att vara intresserade av att leka, och att kunna få glädje och stimulans genom lek. Den lusten används sedan i träningen, så att hunden kan belönas med lek. Urprunliga hundar som exempelvis Bassenjin är ofta inte särskilt intresserade av att leka, och detta gäller även för en del mycket små hundar. Då är det särskilt viktigt att se till att de leker när de är unga, och att de har kul när de leker. Ett förslag för Zelda var att alltid låta henne vinna när vi har dragkamper (tänk er att ha dragkamp med ngn som är 30 gånger större än man själv). Fick även förslag på några nya lekar att testa, exempelvis klassikern "handen under täcket".

Sammanfattningsvis ska vi: Fortsätta att träna inkallning, förtsätta med "sitt", "stanna", försöka lära henne "ligg", gå balansgång på stockar, murar m.m., träna på att gå förbi det som frestar och att sedan gå tillbaka. Gärna träna små tricks som hon kan lära in ganska lätt, och få beröm för när hon klarar dem.

Till sist: för att hitta lekkompisar ska vi nätdejta på vovve.net och zoonen.com.

Fortsättning följer om en månad ungefär!

Inga kommentarer: