onsdag 25 juni 2008

Dags att att stämma av med Memea.


Idag ska vi stämma av med Memea och se om vi håller kursen, vi ska revidera gamla mål, eventuellt sätta upp nya.

Punkt 1 var att utveckla leken.
Det här ser jag som en nyckelpunkt. Zelda kan bli osäker när vi leker, det verkar som om hon plötsligt oroar sig för att hon gör något otillåtet, då tittar hon tveksamt på mig och slutar leka. Jag får påminna om att det här är en hund som jag tagit i nackskinnet två gånger under de här 5 veckorna, och det var när hon morrade/försökte bita mig. Utöver det har det räckt med ett stilla ajaj (som kom spontant) för att få henne att sluta med det hon gör. Hon biter exempelvis aldrig mer i sladdar vilket hon gjorde de första dagarna, hon gör överhuvudtaget ingenting hon inte får göra. I det avseendet lever hon upp till det som står i en del rasinfo: att det ofta räcker med en enda tillsägelse för att ett beteende aldrig ska upprepas. Fördelen med detta är uppenbar. Nackdelen är att liten hund som är så känslig för att bli tillrättavisad lätt tar åt sig när det inte var ägarens avsikt. Det är en riktig utmaning för mig som hade känt mig mer hemma med en robust Cane Corsovalp att anpassa mig till Zeldas milda lilla väsen. Jag vill att hon ska känna sig helt trygg i att hon inte kommer att göra mig arg, gissar att vi kommer att få arbeta mycket med positiv förstärkning i alla lägen.

Punkt 2 var att hitta ord för lek (yabbadabba), inkallning (kom) och hejda dig (detta har jag misslyckats med, vågar inte ta itu med bromsen för jag är orolig för att hon ska bli mer osäker - fast jag vet att det ska vara tvärsom).

Punkt 3. Skvaller. Dit har vi inte kommit. Zelda är inte särskilt intresserad vare sig av andra hundar eller andra människor. Det vi kommer att behöva träna på är fåglar som hon gärna vill jaga... (i alla fall om de är små...)

Inga kommentarer: