torsdag 19 juni 2008

Grisörat är mitt!!!

Idag gjorde Stella sitt första försök att försvara ett värdeföremål. Hon hade fått ett grisöra, det var succé ända tills sonen sträckte handen mot henne. Då morrade hon till och högg efter honom. Han blev så överraskad att han drog tillbaka sin hand, sedan hämtade han sig och försökte igen. Då bet hon honom.
Det är underbart att inte ha en Cane Corso just nu, för hon gjorde likadant med mig. Fast jag var förberedd, så jag tog ett rejält tag i nackskinnet på henne. Hon pep till, gav omedelbart upp försvaret, och kröp upp i mitt knä. Jag ömkade henne litet, och trodde att hon nu hade förstått att en liten hund inte får morra åt sina människor. Nu tror jag snarare att hon fattade det som att grisörat var mitt, och att hon inte fick ha det överhuvudtaget - hon tittade längtansfullt på det, jag sa "varsågod", men hon vågade inte ta tillbaka det.
Så småningom tog i alla fall grisörats dragningskraft över och hon började tugga på det igen. Jag gjorde ett nytt försök att ta tillbaka det, hon morrade igen. Nytt nu ganska försiktigt tag i nackskinnet. Den här gången tappade hon definitivt all lust att tugga vidare. Hon hängde med huvudet, hängde med svansen, hon såg ut som en tragédienne av den gamla skolan - situationen var olidligt sorglig och smärtsam.
Nu har hon gått och lagt sig i sin transportbur, dragit sig tillbaka från en ond värld, och därifrån kastar hon anklagande blickar på mig.
Fortfarande är jag inte alls säker på att hon förstått kopplingen mellan att hon morrade och de trista sakerna jag utsatte henne för.

Inga kommentarer: