söndag 22 juni 2008

Det är inte bara Stella...


Nu har jag upptäckt två till saker om Chinese Crested som ras som förklarar en del av Stellas beteende.
1. De är morgontrötta, det är många som måste väcka sin hund när det är dags att stiga upp. I bild: Bird, agilitychampion som gillar att sova länge på morgonen.
2. Lyssna på det här, Stella i ett nötskal: Cresteds DO NOT do well with loud and dominant people. They're a very submissive and sensitive breed. It is really easy to hurt their feelings. If they've done something bad, a firm voice is enough, just one time is all they need to learn not to do that behavior again.

Tur att jag inte läste detta innan jag valde Stella - jag hade nog inte tyckt att det lät så kul med en undergiven hund. Nu börjar jag inse att Stellas känsliga lilla natur inte betyder att hon inte har en personlighet, eller en vilja, bara att jag behöver hantera henne mycket varligt för att den ska blomma ut och komma till sin rätt. Och det känns faktiskt utmärkt att ha en hund som jag inte behöver bråka med, en hund som är naturligt följsam och som inte vill ha konflikter med sin människa!
Till slut: så gott som alla som skriver om CC lyfter fram hur lätta de är att träna i alla avseenden (hemma, lydnad, agility) dels på grund av de har lätt att fatta vad de ska göra, dels för att de gillar att samarbeta, så det är på den bogen all träning måste läggas upp. Största hotet mot träningen är att de tappar tryggheten (om man bråkar med dem), för då kan det bli tvärstopp. Detta är en enorm omställning för mig jämfört med de brottningsmatcher jag hade med Nestor (Stellas föregångare, en stor omplacerad blandras med mycket egen vilja).

Inga kommentarer: