fredag 20 juni 2008

Kinesisk Nakenhund? Men den är ju inte naken...

Kinesisk Nakenhund? Aha, den tappar alltså pälsen när den blir äldre?
Kinesisk Nakenhund? Stackars liten!
Det börjar bli litet påfrestande att säga att Stella är en Kinesisk Nakenhund. Måste komma på ngt bättre. Har fortfarande svårt för "Powder Puff" som för mig låter som backstage i musikalvärlden. Att svara: "Chinese Crested" gör oftast att den som frågar ser förvirrad ut och säger : "Va?"

Idag ska Stella bada igen, och jag tittade runt på nätet för att leta efter tips om pälsvård. Jag hittade då några alternativa namn på rasen: Chinese Edible Dog, Chinese Ship Dog, Chinese Royal Dog.
Kinesisk ätbar hund. Låter inget vidare, men det verkar som om hundarna togs med ombord inte bara för att ta råttor, utan även som proviant. Kinesisk Skeppshund låter ju inte så dumt, Kunglig Kinesisk Hund kunde man också tänka sig.

Här är länken till en Engelsk rasöversikt som jag tycker är riktigt bra. Det är intressant att se hur många raser de avråder nybörjarhundägaren från. www.k9obedience.co.uk/dogbreed/chinesecresteddog.html

När det gäller Chinese Crested sammanfattar de såhär: " This dog loves to play games and is a natural comic as it capers around or stands on its back legs. They are sociable, intelligent, affectionate and easy to train. They can adapt to any home environment."

Jag är SÅ nöjd med mitt val av hund!

Inga kommentarer: