lördag 30 augusti 2008

Memea träff nt 4

Nu har vi varit på vår fjärde träff med Memea. Memea arbetar mest med brukshundar - de jagar, vallar, skyddar (fast hon hjälper förstås hundaägare med alla raser). Ibland skrattar hon till över Zeldas sätt att förhålla sig till verkligheten (min tolkning...). Tur att jag inte har några andra ambitioner med Zelda än att hon ska fungera i vardagen och att vi båda ska ha kul...

Memea hade skrivit upp ett antal punkter som vi gick igenom, bland annat
prövade vi klickerträning, vi skulle se om vi kunde få Zelda att sätta ner tassen i en plastburk. Vi fick nöja oss med nosen. Jag ska nu köpa en klicker, verkar kul! Vi tränade även hundmöten med en elegant ung Malinois som bor tillfälligt hos Memea.

Annars går det mesta framåt, inte så snabbt, men märkbart. Zelda kan nu sitta och vänta medan jag tar några steg bort, hon förstår "sök" (men har svårt att hitta de gömda godisitarna), hon kan "Gå till...", och hon kan lägga sig på sidan. Hon fortsätter att komma när jag ropar.

Har någon annan en hund som inte ens försöker ta saker som kommer flygande genom luften? Om man kastar en liten skinkbit i Zeldas riktning träffar den henne i ansiktet och faller sedan ner på golvet. Då plockar Zelda upp den. Jag fortsätter och hoppas att hon så småningom ska komma på idén att fånga den i flykten. Detsamma gäller för leksaker, hon försöker aldrig ta dem innan de ligger på golvet.

Inga kommentarer: