fredag 1 augusti 2008

Gå i koppel... igen...

Har insett att det inte behövs en strategi utan många för att få det jag vill ha: en hund som inte drar i kopplet. När vi kommer ut vill hon exempelvis numera gärna rusa iväg framåt. Det visar sig att det bara behövs att jag säger "gå fint" för att hon ska koncentrera sig på mig och inte på det som väntar längre fram. (Låter kanske uppenbart, men jag har omedvetet delat upp promenaden mentalt. Vi går dit vi ska. Där tränar vi litet. Jag har glömt att omedelbart använda hennes nya färdigheter i vardagen där de behövs. Det här låter pinsamt dumt, men jag tror inte att jag är ensam om att trassla till det för mig i onödan...)

När jag går målmedvetet följer hon utan problem, travar på vid min sida. Så snart jag blir ofokuserad tappar hon också fokus och börjar se sig om efter andra roliga saker att intressera sig för. Jag måste få bättre kläm på vilka signaler jag skickar till henne!

Inga kommentarer: