fredag 30 november 2012

Träning - klok planering efterlyses.

Just nu har jag två oerhört träningsvilliga små hundar.

Jag har en vag plan för nästa tävlingssäsong som ser ut ungefär såhär: vi måste komma igång i lydnadsettan, det är fortfarande bara apporteringen som vi inte kan. Vi ska köra vidare med samma freestyleprogram som tidigare, Zelda ska ta certifikat och Nemi två till uppflyttningar i klass 2. Vi ska köra vidare med Heelwork to Music, där båda hundarna har tagit uppflyttningspoäng i klass ett, nu ska vi satsa på två till. Vi ska komma till start i 6+ (när man kör båda hundarna samtidigt).
Det är tröttsamt att bara läsa igenom listan.

Jag kan istället ordna aktiviteterna efter angelägenhetsgrad.

Då blir det
1. Freestylen för båda hundarna.
2. HTM, båda hundarna
3. Lydnadsettan
4. 6+
Tror jag.

Då ser jag direkt att jag kanske inte ska bry mig om 6+ just nu, utan istället koncentrera mig på att träna det som krävs för de första tre.

Problemet med lydnaden är att momenten kräver underhåll. Ställande under gång, till exempel, som vi slet rätt mycket med men sedan lät vila, har Nemi lyckats glömma. Zelda som tar längre tid på sig att lära nytt verkar ha lättare att minnas.
Så om varje träningstillfälle ska ha ett bestämt mål, långsiktigt och kortsiktigt (varför tränar jag just det här just nu? Hur vill jag att momentet ska utvecklas/förbättras under just det här träningspasset?) kommer det att krävas en genomtänkt plan.

Den behöver jag skapa innan jag tar upp träningen på allvar.
Under tiden är ju positionsarbete aldrig fel, men fortfarande inte helt oproblematiskt. Tränar vi lydnad vill jag att hundarna ska sätta sig vid min vänstra sida när jag stannar. Tränar vi HTM eller Freestyle vill jag absolut inte att de ska sätta sig när jag stannar. De måste alltså lära sig att läsa mitt kroppsspråk: om jag är stel i kroppen är det lydnad som gäller, om inte är det antagligen HTM. Och jag måste vara så tydlig i mitt kroppsspråk att de ser skillnaden.
Pust.

Här har Nemi krupit upp i yngsta sonens knä och somnat. Zelda har parkerat sig i soffan. De verkar nöjda med att vara hemma igen!



4 kommentarer:

Eva sa...

Låter som en rejäl utmaning! Särskilt med så olika tävlingar. Men det löser ni säkert!
Förresten, såg just hos Polisen Södermalm på FB att de tagit 2 kvinnor som väskrånat o hittat mängder av bl.a. telefoner hemma hos dem. Tänkte direkt på dig!

Lyckopiller sa...

Är det några som löser det där så är det ni!

Unknown sa...

Va jag saknar dom! Vilken päls Nemi har hunnit skaffa! Bra inför den kalla vintern..:-)

Unknown sa...

Jo, nu får de vara litet långhåriga medan det är kallt ute...