onsdag 14 november 2012

Sista dagen på hotellet.

Jag var jag som sagt på middag nere i Gondar tillsammans med ett gäng volontärer/gästarbetare som arbetar på sjukhuset här. Det var en akademisk sjuksköterska som hjälper till att bygga ett mastersprogram, en holländsk sjukgymnast, en engelsk barnkardiolog, en amerikansk socialpsykolog, en epidemiolog och några till. En av dem hade varit i Västafrika (minns inte vilket land) och försökt få tag på ägg. Det visade sig att man i den kulturen jämställer ägg med avföring "Don't you know what part of the chicken they come from?". Idén att äta ägg var motbjudande, och hon betraktades som en  obehaglig människa eftersom hon hade frågat.

Annars fick jag reda på att Zanzibar nu inte har någon malaria att tala om mest på grund av klimatförändringarna - det har blivit varmare och torrare, och då klarar myggen sig inte. Här i det Etiopiska höglandet är det tvärsom - malarian börjar komma i och med att det blir varmare.


Min middag: bubblande shiro (baserad på kikärter) som serverades i en liten gryta med glödande träkol under, grönsaker och injera, det lokala brödet. Gott!


Igår hade de små damerna haft en vilodag - jag försöker få klart mitt manus, det hade blivit korta promenader och en hel del liggande medan jag skriver. Eller så hade jag tagit seden dit jag kommit: bara släppt dem och låtit dem skrota runt och göra vad de ville medan jag skrev. Här har både hundar och barn ett stort mått av frihet, ingen lägger sig i exakt vad de gör hela tiden. Det hade jag nog testat! Hotellet har en stor trädgård, utan staket, som bland annat innehåller en lös ko. Här finns även katter och minst en hund, en stor svartvit. Jag undrar hur långt damerna hade gått, och vad de hade hittat på.

Idag kommer mina reskamrater/vandringskamrater, och vi ger oss in i Simien National Park. Där ska vi vandra, sova i tält och frysa, sägs det.
Jag är ganska säker på att det inte finns något fungerande internet i parken, men problemlösning pågår, ska försöka hålla er informerade!

7 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Smaskig veg middag! Den skulle ha uppskattats av mig också.

Ewa Ivarsson sa...

.. så många ggr jag blivit matförgiftad i Addis.. tyvärr... tills jag kom på boven... köket på Hilton....och injeran är tyvärr ngt jag aldrig fallit för.. i övrigt mycket god mat.. med berbera, den röda krydddan som bränner bort allt!

Unknown sa...

Till Britt Marie: eftersom de ortodoxa kristna har flera fastedagar i veckan då de inte äter kött är det vegetariska köket välutvecklat här!

desperat hemmafru sa...

Mat från andra kulturer är alltid spännande. I den internationella miljön vi lever i just nu har jag vid ett flertal tillfällen fått möjlighet att äta prova på äkta afrikansk mat. Den är annorlunda, men smakar ofta väldigt gott! :-)

Olga da Polga sa...

spännande mat och spännande vandring!

eva s sa...

spännande med vandring, och roligt o höra om äggen :)

eva s sa...

spännande med vandring, och roligt o höra om äggen :)