tisdag 13 november 2012

Mitt hotellrum och annat.


Jag bor på hotell Goha - om ni vill kan ni roa et mer att räkna ut vad de etiopiska bokstäverna betyder (ledtråd: varje bokstav är en stavelse, en konsonant och en vokal. Coca Cola stavas exempelvis med fyra tecken  ko ka ko la.)


Här är mitt fönster, utanför står en byggställning. Fönstret är öppet för det mesta:


Här är min dörr. Låset kan nog beskrivas som symboliskt:


Här är min dator som står på laddning. I min väska ligger reskassa och pass.


Är jag orolig när jag går ut? Mindre än i Stockholm. 

På förmiddagspromenaden la jag mig i kölvattnet bakom tre kvinnor som var på väg (hem?) med sina tre åsnor som var lastade med varsin säck. Eftersom jag inte hade något egentligt mål följde jag bara efter. Då upptäckte jag något jag aldrig har vetat: åsnorna styrs ungefär som hundar i fjärrdirigeringen i lydnad. Kvinnorna har olika ljud för höger, vänster, fortare. Åsnorna gör ungefär som de blir tillsagda, även när de ibland är en bra bit före kvinnorna.
En liten åsna har kommit efter men travar snabbt ikapp:


Jag vände när vi kom till en nybyggd väg. Här ska åsnorna samsas med bilar som ibland lockas att köra mycket fort, men de håller sig till vägkanten som de blir tillsagda, vilket oftast men inte alltid fungerar fint. Här ser ni kvinnorna, åsnorna, och en bil som kör fort (det gick bra).


Promenadvägen när jag vänt tillbaka:




Jag är i Gondar där jag inte känner någon bland annat därför att jag vill arbeta så ostört som möjligt. Men blev ändå bjuden på middag igår, så då hade de små damerna fått klara sig själva på hotellrummet. Jag hade oroat mig för att de skulle skälla eller yla (matte var är du???). Tror inte att det hade gått att hitta en hundvakt här, eller så hade det gått utmärkt, fast de hade väl skrattat ihjäl sig. Ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad är jag att någon av alla de trevliga människorna som arbetar på hotellet gärna hade ställt upp några timmar

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Åsa, har du nån project på gång i Etiopien eller är du där "bara" för att skriva?

desperat hemmafru sa...

Så spännande att varje dag få en ny rapport. Jag kan knappt bärga mig på morgonen. :-)

Unknown sa...

Till Maria: inget annat projekt än att få skrivro, och sedan att förverkliga en dröm: att få vandra i Simienbergen!

Anna Stigsdotter sa...

Kanske betyder Goha solnedgång???

Olga da Polga sa...

ååh tack underbart beskrivet ♥

jag tror också att de skulle ställa upp som hundvakter!

men vad kan namnet på hotellet betyda? Jag har tänkt precis hela dagen, men får inte fram något vettigt. Börjar bara tänka på rövarspråket hihi

Pepper sa...

Åsa-flickan med flera flickor, det här är såsom jag föreställer mig dig och töserna.
Allt gott och vandra försiktigt. Och så längtar jag efter dig och grodorna och att få tal del av era spännande upplevelser. Snart ses vi! Var rädda om er

Britt Marie o Rudi sa...

Spännande med fjärrstyrda åsnor!

Unknown sa...

Till Anna: Goha visar sig betyda soluppgång!