onsdag 1 februari 2012

Viktchock...

Ställde Zelda på vågen hos veterinären i måndags och fick en chock - den velade obeslutsamt mellan 7,8 och 8 kg en stund innan den bestämde sig för 8. I morse, innan frukost och på vågen härhemma, väger hon 7,8.
Hennes idealvikt ligger mellan 6,5 och 7.
Hur gick detta till? Innan operationen vägde hon 7,4, redan det i överkant. Jag misstänker att det är träningsgodiset som är boven i dramat, så nu får vi tänka om. Lyckligtvis gillar båda hundarna röd paprika, så nu blir det paprikaträning den närmaste tiden, och läbngre promenader, vi börjar så. Övrig mat ska hon få som vanligt, det är ju aldrig nyttigt att panikbanta.
Bild: träningsgodis.


Film: paprika in action.

7 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Det är inte bara vi människor som kan drabbas tydligen... Buzz väger 8,8 kg kg och veterinären tyckte att han också kan gå ner ett kilo eller så. Men han är 40 cm hög.
Märkligt med röd paprika. det älskar Buzz också! Han kan göra vad som helst för denna grönsak. Morötter och äpplen är också gott. Godast är apelsin... men nu har jag äntligen kopplat ihop en del av hans dåliga mage med frukten, så någon mer apelsin blir det inte.

Ewa Ivarsson sa...

Maurice rör inte en endaste grönsak eller frukt, däremot alla sort mejeriprodukter och kött i alla former, naturligtvis... Jag använder pyttesmå bitar av kokt skinka som träningsgodis... den har hittills inte orsakat ngn viktuppgång men så röjer han ju runt hela dagarna med sin hoffekompisar på Lintrollets Kennel. Men visst, man får hålla koll... kul med vovvar som gillar paprika...!!

Noushin sa...

Ja, det är konstigt det där, att vikten liksom bara ökar helt plötsligt... Jag förstår att det går åt en del träningsgodis hemma hos er, men annars tycker jag att det mest effektiva är att dra ned på mängden mat. Jag väger alltid mina hundars mat och då är de lätt att lägga på eller dra av i perioder då det behövs. Det finns även hundgodis som innehåller väldigt lite onyttigheter. Jag använde ett norskt, frystorkat godis (fisksmaken är magrast) till en av mina hundar som lade på sig hur lätt som helst. Lycka till!

Jeanette sa...

Ja, träningsgodis kan vara förrädiskt... Själv har jag motsatta problemet med min lille kines - tyngsta någonsin uppvägda är 4.7kg och då har han alltid fått mkt mkt godis. Tänk om man kunde låna av varandra;)

Jeanita sa...

Jag tror inte att det är godiset
i sig, det går ju åt en hel del
konsentration i alla moment och
alla motionspromenader Zelda har
har troligen fått mer muskler och
dom väger mer och kastrationen kan
ha gjort lite
Det bästa är att känna igenom krop-
pen när hon är våt. Om du känner
revbenen och anar dom när hon rör
sig och att du anar ryggraden lite
då är hon inte rör tjock. Har hon
en stark benstomme så väger den
också. Lite hull behövs också när
det är kallt ute.
Kram från mig och hundarna och
katterna

Olga da Polga sa...

Det verkar inte som att hon sörjer godisgodiset iallafall! Så söta de är när de sitter så uppsträckta och förväntansfulla.
Mina är också tokiga i röd paprika, sedan den gula därefter tomater och sockerärtor på delad tredje plats! De valde till och med att tömma hela skålen paprika vi hade skurit upp till middagen häromdagen istället för köttet på fatet bredvid i ett obevakat ögonblick!

Unknown sa...

Tyvärr är det varken muskler eller benstomme som väger - tidigare var hon nästan mager, såg mer ut som en liten vinthund än en liten kines när hon var blöt. Nu har hon en liten vaddering under huden (den är liten, tror inte att någon skulle tycka att hon är tjock), men litet för mycket är det.