lördag 11 februari 2012

Mer om ord och kontext...

När "stå" antagligen betyder "sitt"...

En stackars freestylehund som även tränar lydnad kan ju inte bli annat än förvirrad. Måste komma på ett sätt att göra det begripligt för henne vilket vi håller på med. Vore ju lätt katastrofalt om hon satte sig vid min vänstra sida varje gång vi stannade i freestylen...
Och så måste jag förklara att hon inte behöver komma fram till mig först, vilket hon tror eftersom vi tränade in hoppet med handtarget, vilket gjorde att hon av nödvändighet var alldeles nära mina fötter...
Det är så intressant att träna sin hund!

7 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Hoppstå är knepigt på det sättet att det funkar bäst framme hos matte. Det blir ju ett helt annat moment för hunden när den ska fixa ett hoppstå på egen hand fem meter bort. Sen rör Rudi ihop det med ett rallymoment där hunden ska gå och stanna nos-mot-nos med föraren ett upprepat antal gånger. Det blir lätt hoppstå då...inte bra...

ej hundägare sa...

Stå och Sitt låter i mina mänskoöron ganska lika med sina s i början. Skulle det göra skillnad för hunden om ex.vis Sitt byttes ut mot Ner? Måste alla ord vara enstaviga?

Unknown sa...

Jo, jag säger dessutom ssssssitt, som förstår låter ännu mer likt "stå".

Memea Mohlin sa...

Skulle du kunna få henne att göra hoppstå riktad mot en target istället för emot dig/din hand?

Britt Marie o Rudi sa...

Tack, Memea, för den idén, som jag tänker prova så snart det blir morgon :-)

[Anna] sa...

Man kan träna att stå på håll, för att du sen på håll vrider dig lite. PRova även att stå på olika miljöer. Så ni betingar in ordet STÅ så det ALLTID(alltid i hundars värld inte allt som vi människor menar alltid) är STÅ. Alternativt träna med stå-stanna. Man är ju olika och hundarna olika men snacka om att dom tränar våra hjärnor lika mycke som vi tränar deras ;)

Unknown sa...

Zelda kan "stå" på distans, problemet har varit att det inte varit så snärtigt. Jag borde nog ha döpt "hoppstå" till något annat, inser jag nu.
Igår ställde jag hinder i vägen så att Zelda inte kunde komma fram till mina fötter, då försökte hon först ta sig över, men sedan fattade hon att hon skulle hoppa precis där hon var. Tror att båda våra hjärnor blir lika överhettade...
Ska även testa targetsticken!