söndag 19 februari 2012

Att undersöka sin omvärld.

I går fick jag hem en liten konstgjord magnoliabuske till Zeldas klass tre program. Jag ställde den på golvet så att hon skulle vänja sig, hon kan ju vara litet skeptisk mot sådant som hon aldrig har sett tidigare.

I morse testade Nemi om bladen var avtagbara. Det var de.

Liknande situationer diskuterar Bradshaw som anser att vi ofta har en helt orealistisk syn på hundens förmåga att förstå vår värld, och att vi därför blir arga alldeles i onödan.
"Hon borde väl förstå att hon inte ska bita sönder en alldeles ny (och inte helt gratis) plastbuske som vi just har köpt."
Nej, det kan vi inte begära att hunden ska förstå. Jag borde ha räknat ut att Nemi skulle bli nyfiken och förklarat för henne att hon inte fick demontera blomman, eller så borde jag inte ha ställt den på golvet.

5 kommentarer:

Eva sa...

Om man nu ska lägga något mänskligt i de ögonen så är det väl snarast "Har jag gjort fel nu igen?"
I princip alltid är det ju faktiskt vi människor som gör fel när hunden ställer till det så där. A har knaprat på en hel del förbjudet - men hur skulle han kunna veta att mina glasögon inte var tillåtna? Det är faktiskt bara för en matte/husse att lära sig att ta undan! Mycket kan vi begära av hundarna men inte allt:D Med en sådan som A får man så tänka lite extra... Han är smart nog att överlista mig så det är en utmaning ibland.
Men när matten ställer en så kul grej på golvet!?! Måste ju kolla! Hoppas att bladet gick att sätta tillbaka!

Olga da Polga sa...

hihi förlåt att jag skrattar ... Klart hon provar!
Vem vet, kanske hon var utsänd av Zelda som försökskanin för att se efter om den var farlig eller ej
;-)

desperat hemmafru sa...

Nemi gjorde ju precis det du hade bett henne om. Hon bekantade sig med busken och nu vet hon precis vad det är - en rackarns fuskblomma... ;-)

desperat hemmafru sa...

Och JA - ordverifieringen är borta! Tusen tack för besväret med att ta bort den funktionen. Det är härligt befriande att slippa försöka tyda de där rackarns bokstäverna. :-)

Unknown sa...

Till Desperat Hemmafru - tack för att du tipsade mig, jag ser dem ju aldrig själv...