fredag 3 februari 2012

Golvrelativ grammatik.

Grammatiken ska hjälpa oss att förstå det talade språket.
Jag tycker mig se en spännande skillnad mellan hundar och små barn: barn, om de väl har lärt sig ord - vinka, hoppa, sätt dig - så förstår de att de att orden betyder samma sak oavsett var de är. För hundar verkar det inte vara så. Freestylerörelser har högre svårighetsgrad (och ger därmed högre poäng) när det är nivåskillnad mellan hund och människa.
När man tränar förstår man varför.
En hund - Zelda till exempel - som kan en rörelse - "buga" till exempel - när hon står på golvet, kan se ut som ett frågetecken om hon får samma kommando i ett annat läge.
Jag har tänkt avsluta Zeldas nya program med att ha henne på ryggen, vi vänder oss mot domarna, hon bugar, och jag gör också någon bugningsliknande rörelse.

För att träna in detta har jag börjat med att låta henne stå på en pall och buga, så småningom ska jag kunna stå framför pallen med ryggen mot henne när jag ber henne buga, och sedan är det dags att testa med henne uppe på ryggen.
Zelda hade stora svårigheter att förstå vad "buga" kunde tänkas betyda när man inte står på golvet, jag fick gå tillbaka till targetsticken och lära in rörelsen på nytt på pallen (fast det gick oerhört mycket fortare den här gången).
Vore kul att höra hur era hundar reagerar.
PS -ögonen rinner fortfarande som ni ser :-(

3 kommentarer:

Flisan o Sickan Cs matte sa...

Jag står på ett ben och säger sitt, jag står med ryggen mot, och säger sitt, Jag ligger på golvet, och säger sitt. Då förstår de ingenting. Men jag tränar vidare, så nu börjar de förstå lite bättre :)

Erika sa...

Tråkigt att de rinner, men rinner de lika mkt?

Jag tycker hon är sååå fin!

Anonym sa...

Det där ser svårt ut.