torsdag 13 januari 2011

Vad tror ni?

Igår när vi kom in efter första lilla promenaden vid 7 fick Nemi hjärnsläpp (igen). Vi kom innanför dörren, jag sa "sitt". Zelda satte sig och blev losskopplad. Nemi ställde sig och glodde på mig. Zelda vandrade iväg mot nästa dörr, och frukosten. Jag påminde Nemi: "Sitt". Hon fortsatte att stå. Till slut kom Zelda tilbaka, ställde sig tätt intill Nemi och satte sig demonstrativt (som jag uppfattade det). Då satte Nemi sig också, jag kunde koppla loss henne och vi fortsatte in genom husets korridorer, mot vår våning och vår frukost.
Det såg precis ut som om Zelda tappade tålamodet och kom tillbaka för att styra upp Nemis beteende...

18 kommentarer:

Unknown sa...

Ser helst att kommentarer begränsas till att handla om inlägget - detta till Anonym vars kommentar jag tagit bort...

Anonym sa...

Det låter helt otroligt! Att Zelda uppfattar situationen och undervisar Nemi! (Som kommit i en trotsålder?)
Men det kan inte vara en slump, det finns ju ingen anledning för Zelda att sätta sig när hon redan var klar.
Zelda är fantastisk!
"Anonym" som inte känner sig träffad av Åsas hälsning

Unknown sa...

Nej, det är så jag också har tänkt - Zelda hade redan fått sin "belöning", de får inte godis i den här situationen och det vet hon (tror jag)... Och så var det något i hennes kroppspåk som inte såg ut som "nu sitter jag och var är mitt godis".
Märkligt - och även att Nemi tittade på Zelda och sedan satte sig...

Jenny Elba o Dio sa...

Det är häftigt med flera hundar :)Visst tror jag att dom kommunicerar och "hjälper" varandra alt "styr upp" vid behov. Ibland förstås åt "feel håll" med beteenden vi inte vill ha men även som nu med ett bra beteende :)

Anonym sa...

Att Nemi följde Zelda är normalt, den yngre hunden brukar ta efter den äldre. Det extraordinära är Zeldas insikt att hennes hjälp behövs!

Marina sa...

Zelda är både smart och snygg (bra kombination!). Nu var hon väl dessutom hungrig. Klart att hon ville hjälpa till att styra upp Nemis beteende, så att hon kunde få sin frukost!

ej hundägare sa...

Kan det vara möjligt att Zelda uppfattade situationen som att hon inte gjort som hon skulle därför att matte inte följde efter på väg mot frukosten, och därför vände hon tillbaka för att göra rätt... (alltså ingen koppling alls till att hjälpa Nemi.)

Anonym sa...

Undrar vad Oscar Wilde skulle ha svarat "ej hundägare"?

ej hundägare sa...

Åh, snälla "Anonym" vad skulle Oskar Wilde sagt?? Det vill jag veta! Jag fattar noll i den kopplingen! Att jag är en fantasilös glädjedödare?? el.dyl.

Anonym sa...

Inte fantasilös...
Undrar ibland om "ej hundägare" är en man, men måste så klart slå ifrån mig sådana diskriminerande ideér.
Jo, jag skulle behöva något witty - för det är klart att "ej hundägare" har en plausibel förklaring. Tyvärr.
Även om man tilltalar hundarna med olika röst så brukar båda svara...

Anonym sa...

Undrar förresten varför "ej hundägare" inte är hundägare?

Unknown sa...

Vilken utmaning att hitta ett "Oscar Wilde" svar... ngn?

ej hundägare sa...

Till "Anonym". Så spännande att det inte framgår av vilket kön jag är! Då svarar jag att jag är en människa, för det är min (utopiska?) dröm att vi först och främst ska bedömas som människor, men därmed absolut inte sagt att vi därför ska betraktas som könslösa. Inte alls! Svaret på varför jag inte har hund är mycket enklare: Jag är ingen husdjursmänniska - så finns där nog oxå ett inslag av lathet... (men skulle jag ha en hund vore det sannolikt en mellanpudel eller en airedaleterrier, tror jag:))

ej hundägare sa...

"En idé som inte innehåller några risker är knappast värd att kallas en idé." /Oskar Wilde

ej hundägare sa...

PS. Sällskapsdjur ska det naturligtvis vara!

Unknown sa...

"Det är varje tänkande människas plikt att göra verkligheten intressantare än den är"
Mitt försök att få till en Wildeinspirerad kommentar...

Anonym sa...

Å så fina citat av Wilde ni kommer med! Åsas blogg är ett utmärkt exempel på hennes citat - och hon fyller sin plikt med råge!
"Ej hundägare" är sannolikt kvinna, även om lättjan talar för motsatsen...

Anonym sa...

Mån djöö. Letade mig tillbaka till Wildecitaten och såg att Åsas "citat" var Wildeinspirerat! Så slarvigt läser man. Och så träffsäkert var "citatet"