lördag 29 januari 2011

Reklamoffer?


Det här inlägget är kanske mest för andra pälsnördar... Vad sägs om detta:
"Ultra-smoothing conditioner for soft, delicate drop coats... for a luxuriously soft, smooth, sleek finish.... for silky, shiny lengths... beautiful soft flowing effect"
Kunde jag motstå detta dyra schampo + balsam? Nej, det kunde jag inte. Jag vill ju att Zeldas päls ska vara precis som baksidestexten beskriver resultatet - mjuk och glansig, den ska hänga och inte stå åt alla håll, den ska svänga med i hennes rörelser.
Nu har vi testat - det blev ett långt bad, både schampot och balsamet skulle sitta i i tio (!) minuter, jag hann bada Nemi medan vi väntade.
Resultatet: en mjuk men tyvärr inte särskilt "hängig" päls.
(Jag hade kunnat toppa med Plush Puppys swishy coat, men gjorde inte det eftersom jag ville se effekten av de nyinköpta produkterna). Sedan sägs det att man måste vänta tre-fyra bad för att se hur ett nytt schampo fungerar, så vi kör väl på ett tag till. Bra är att detta är ett balsam som ska sköljas ur helt, vill som sagt ha en ren päls utan kvarvarande medel i till vardags...
Bild: Zelda efter badet, slalom utomhus.
PS: Spectrum Ten är märket.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår mycket väl att du föll för produkterna! Och det är ju faktiskt himmelsvid skillnad mellan olika märken.
Är det också skillnad på hur medlen appliceras? För hand eller med en svamp?
Om några veckor vet du?

Ingeborg Höök sa...

Hej Åsa, vi möttes på IAHAIO´s konferens i juli förr året. Jag fanns i monter om vårdhundar. Jag söker kontakt med dig och hoppas få din mailadress. Mig når du på info@vardhundskolan.se.

Britt Marie o Rudi sa...

Jag som inte vet något om pälsvård eller har det "bekymret" kommenterar i stället fotot: Snyggt komponerat! Verkligen ett lyckat foto!

Unknown sa...

Tack Britt Marie för kommentaren om fotot - håller på att skriva en liten artikel till Kinesposten om freestyle, och undrade just om ett liknande fota var tillräckligt bra...

Anonym sa...

Hej!

Jag vet inte vilket märke det var på detta och vad det innehöll, men jag tog kontakt med författaren till "Fusket på ekohyllan" angåede innehåll i hud/hårdvård osv, och fick då reda på att hundschampon och -balsan tydligen kan innehålla vad som helst. Produkterna behöver inte följa något särskilt regelverk. Jag har varit misstänktsam mot vad dom innehåller länge då det ibland står att man ska ha handskar på sig då man schamponerar hunden, trots att det ju kommer i direktkontakt med hundens hud!

Det finns även naturliga alternativ, http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/-3/animacare-schampo-150ml t.ex.

Jag ville bara berätta!

Unknown sa...

Jo, jag önskar att hundprodukter hade samma krav på innehållsförteckning som produkter för människor - vi vet ju att en del ämnen som kan finnas i hudkrämer, schampo osv kan has upp genom huden. Konserveringsmedel står t.ex sällan redovisade. För en hund som badar två gånger per år spelar det kanske mindre roll, men för Nemi som badar varannan dag just nu kan det ju ha stor betydelse vad jag smörjer in pälsen och huden med.

Anonym sa...

Fotot platsar definitivt i en tidning!

Anonym sa...

Hej
Vi har också en kines med hår som snart är fyra år. Vi har följt er lite då och då på bloggen. Ville bara dela med mig om att vår kennel rekomenderade i papperen Lóreals Elvital Schampo och balsam för färgat hår, (röd flaska, tidigare hette de Elseve). Det har vi alltid använt och det har funkat bra.

Tack för intressanta inlägg och reflektioner samt en bra bok om Zelda. Insåg en dag att du skrivit en annan bok i min bokhylla, om medveten närvaro.=)