tisdag 4 januari 2011

Öga/nos/tand



När en trött Nemi kom hem igår nosade Zelda länge och uppmärksamt i hennes mungipor. En människa hade sagt "Gapa - jag vill se hålet", men Zelda verkade få all information hon behövde genom nosen. Jag gjorde förstås likadant, och upptäckte då att även jag kunde känna doften av vävnadsskada som ju är densamma hos människor och andra arter. Undrar hur mycket mer information Zelda fick ut av sitt nosande... Hon verkade i alla fall dra slutsatsen att det hela inte var så allvarligt, för sedan behandlade hon Nemi som vanligt.
Bild: Zeldas nos och Nemis tänder, utgallrade och putsade (hon hade redan hunnit få litet tandsten där tänderna satt tätt intill varandra, trots att jag har försökt hålla rent...)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar om Zelda kom ihåg sin egen narkos när hon kände narkosmedlet?
Men konstigt att Nemi fått tandsten när hon gnagar på märgben och blir omskött? Får hon också tuggplattor med enzymer? Och använder hon tandkräm (med leversmak)? Algpulver?

Anonym sa...

P.S.

Fin bild av dig och Zelda i dagens Hufvudstadsbladet! Och kloka ord, som vanligt.

Britt Marie o rudi sa...

Snygga tänder! Det är svårt med tandvård, tycker jag. Min ambition är att borsta Rudis tänder varannan dag åtminstone, men plötsligt har det gått en vecka och det har inte blivit av. Han har tandsten, ungefär som "före-fotot" av Nemi igår på rovtänderna och de stora kindtänderna. Jag som hade bestämt att min hund skulle vara tandstensfri...

Unknown sa...

Nemi fick tandsten där mjölktänderna trängdes med de permanenta (ett skäl till att jag valde att inte vänta längre med att dra ut dem). Vi får se vad som passar Nemi bäst - jag skrapar Zeldas tänder när hon har badat, det håller den vita och fina, det blir nog likadant med Nemi (det har tagit längre tid att vänja henne vid allt pyssel, så vi tar det piano).

Anna sa...

Kan tänka mig att dom får mycket information genom nosen, märker när jag har varit nånstans med bara en av mina hundar att så fort vi kommit innanför ytterdörren här hemma så "suger" de andra fast nosen som en sugpropp i både hunden och mig. En människa skulle nog ha frågat "var har du varit?" ;)

Lyckopiller sa...

Fascinerande med hundarnas näsor!

Anonym sa...

vet inte varför eller om det stämmer, men har hört att man visst ska undvika att använda det super bra algpulvret på småhundsraser

// Nica

http://lyckaetthundliv.blogg.se

Unknown sa...

Så bra det har gått!
Nemi har mått förvånansvärt bra efter utdragningen av mjölktänderna - hon verkar inte ha haft ont, och verkar inte heller stressad av sin upplevelse på djursjukhuset.
Det är vi glada över!