söndag 23 januari 2011

Kinesisk tov- och knölhund


Nu räcker det inte längre med bad var tredje dag för att hålla Nemi helt tovfri, så det får bli varannan dag en tid framöver. Igår var första varannandagsbadet och då hade hon faktiskt bara en pytteliten tova på magen. När hundarna är tovfria (som Zelda numera är hela tiden) går bad och fön snabbt och (bokstavligen) smärtfritt, men när de väl har fått tovor blir hela proceduren plågsam för båda parter.
Nemi har även fått en ärtstor knöl på ryggen. Den kom snabbt, är ganska hård och sitter i huden fritt förskjutbart mot underlaget. Veterinären konstaterade att detta varken var en tumör, böld eller fettknöl, utan en liten inflammatorisk knöl som kineser utvecklar ibland. Jag blev överraskad, trodde att detta bara drabbade nakna, men fick reda på att jag trott fel.
Live and learn.
Hon är inte alls störd av den, vi får hoppas att den går tillbaka av sig själv.
Bild: Nemi badad och uppsnoddad och torr utom längst ner på benen där hon brukar få självtorka till vardags (mitt tålamod tar slut ungefär där).

15 kommentarer:

Jeanette sa...

Söta Nemi! Denna tovålder är grym - skippade den och skaffade en fantastisk trimmer istället;)
Sån där liten knöl opererades bort på min hund i samband med tonsillitoperation för några år sedan. Helt ofarlig efter analys!
Visste inte att kineser har en benägenhet för detta, man lär något nytt varje dag:)

Anonym sa...

Det tar mig ca en timme att bada och föna en dvärgpudel - tar det ungefär lika länge att få en pudervippa ren och torr?

Unknown sa...

Det tar c:a 35 minuter att bada och föna Nemi förutsatt att hon inte har tovor, Zelda som är större och har tjockare päls tar tio minuter längre.
Och ja, det är begripligt att så många väljer trimmern framför borsten och fönen när pälsen börjar tova, men jag är SÅ glad att jag inte gav upp med Zelda - hon har nu en extremt lättskött och som jag tycker fantastiskt vacker puffpäls. Det vill jag ha på Nemi också, det är ju faktiskt inte hela världen att investera en halvtimme varannnan dag för att nå det målet...
Och nu vet jag ju hur jag ska göra, vilket jag inte visste med Zelda...

Denise Hundkonsult sa...

Vilken tur Åsa! Jag vart lite orolig när du frågade mig efter klassen. Bra att veta att det finns "knöliga" hundar i rasen för framtida frågor från andra!

Lyckopiller sa...

Nemi har blivit en riktig liten skönhet. Du är otroligt duktig med pälsarna! Jag håller verkligen med om att en välskött puffpäls är något alldeles extra! Både Zelda och Nemi är ju otroligt vackra!

Anna sa...

Så söt hon är Nemi :) Hilda har också haft en knöl när hon var liten, dock var det ett histiocytom enligt veterinären och den försvann av sig självt innan vi skulle dit på återbesök.

Freja Phaléne sa...

Ja jisses, verkar ju superjobbigt att bli borstad och badad så ofta, men du verkar ta det bra!!
Phalénekramar från mig!!! Vuff

Nelssonmatten sa...

Skulle aldrig orka med bad och fön varannan dag varken på 9-månaders Kairo eller snart 4-årige Nelsson (båda mellanpudlar). Nelsson tog 40min att bada och två timmar att torka sist...Men han har tjock päls.
Nemi är jättesöt, Zelda också.

Hana_Caena sa...

Shit pommes, så kort tid med Zelda?
Jag kan räkna med att Higge tar minst 1 timme att borsta efter badet!

Nått gör jag tydligen fel.
Visst var det hos Catalina du gick kurs tidigare va?

Unknown sa...

Jo, jag har haft lyckan att få gå på pälskurs hos Catalina, det var alldeles oerhört lärorikt. "Ren och tovfri" var grunden, och det har blivit mitt mantra.
Att Nemi är snabbbadad beror dels på att hon är liten, dels på att hon har väldigt tunn päls som blir genomblöt på tre sekunder, och som även torkar mycket snabbt.

Unknown sa...

PS - när det gäller Zelda räknade jag tiden utan produkter som ska sitta i innan man sköljer ur dem, och så brukar jag som sagt inte orka torka underben och tassar ordentligt till vardags... Om hon ska göras fin tar det drygt en timme.

Unknown sa...

Hej Åsa!

Vilka fantastiskt fina kineser! Vill tack dig för en supertrevlig lässtund med boken om Zelda! Jag skrattade och grät om varannat - det var precis som att läsa om min egen kines då hon var liten - hon var mer en katt än en hund ;)Det tog ett tag innan vi förstod varandra och jag fick också jobba hårt med att inte tycka synd om henne - för ingen kan se så ynklig ut som hon ;)men hon är en mycket bestämd och självständig dam idag! Jag tränar agility med henne och min pudel men tävlar bara med pudeln då Wilma själv vill bestämma när och hur hon ska ta en tävlingsbana ;)

Vänliga hälsningar Helen Umberg, Uppsala med Lohamras Kola Klättermus (Wilma)kinespuff 7 år och Tigny But Mighty Minus (Linus) dvärgpudel 4 år

Unknown sa...

Välkommen Helene! Så kul att du också har en hund från Lohamra. Roligt att du gillade boken!

Till Hana_Caena: något av det första jag gjorde efter pälskursen var att skaffa en bättre fön, det förkortade torktiden dramatiskt.

Hana_Caena sa...

Kollade in på hennes hemsida, men hon har inte någonting där längre ang. kurs.. vet du nått om hon slutat med det eller om det ligger på is?

Kommer kanske bli bättre när jag kommer bo och ha mina saker på ett och samma ställe.
Hoppas jag =)

Det e så kul att se dina fina puffar!!

Unknown sa...

Tror att Catalina har kurs då och då när hon hinner, man kan maila o anmäla intresse så hör hon av sig när hon drar igång nästa...