lördag 1 maj 2010

Okunniga valpköpare som jag och oseriös avel...


I senare numret (5/2010) av Härliga Hund intervjuas Ninni Lindgren som sitter i avelskommittén för CC.
Rubriken är illavarslande: "Se upp! Nu är kinesen i fara ... det enorma suget efter valpar har fått uppfödningen att skena vilt..."
Artikeln är mycket läsvärd och jag hoppas att den kommer att få stor spridning. Därför är jag nu med och sprider den...

Utdrag:
- Jag tror att hälften av de drygt 1000 valpar som registrerades förra året kommer från parningar som är gjorda helt utan tanke på rasens framtid.

Vad menar hon med det? Jo, att varje person som tar en valpkull är med och skulpterar rasen, dvs påverkar hur hundarna kommer att se ut och bete sig i framtiden (det är ju valparna och deras avkommor som är framtiden...)

-Patellaluxation och ögonsjukdomar är de största fysiska hoten, mentalt är det tillgängligheten ... problemet är att ägaren inte kan se skillnaden mellan en rädd och en sunt avvaktande hund.

En seriös uppfödare avlar bara på hundar med friska knän (bedömda av veterinär), undersöker om hunden har anlag för ögonsjukdomar, och avlar inte på mycket skygga hundar, hur vackra de än är... Det finns nämligen stor risk att skyggheten går i arv, och vem hade tänkt sig en hund som kryper längs med husväggarna och får panik om någon vill hälsa på den?

Slutsats: köp valp av en uppfödare som har genomgått uppfödarutbildning och som förstår sitt ansvar.
Jag skulle inte vilja åka taxi med en chaufför som inte har körkort, och jag tänker inte köpa en valp av någon som inte har de kunskaper som krävs för att valparna ska bli så sunda, glada och friska som möjligt!

Hemma hos Zeldas uppfödare tittade jag litet på hennes kurslitteratur - Kennelklubbens uppfödarutbildning är ambitiöst upplagd och tar över ett år.
Innan dess hade jag ingen aning om det fanns uppfödarutbildning, och att den är en kvalitetsgaranti. Jag hade ingen aning om vilka svagheter och vilka styrkor som finns i rasen, och jag hade ingen aning om att det går att "läsa" en stamtavla. Nu vet jag bättre, tur för mig att jag råkade snubbla över en seriös uppfödare, jag hade precis lika gärna kunnat få med mig en valp vars föräldrar inte var hälsotestade, och vars temperament inte var så bra att man önskar fler likadana hundar...

Den här gången kommer bara valpar från genomtänkta kombinationer i fråga. Detta för min trygghet och för rasens framtid - vi valpköpare har ju det största ansvaret när det gäller att premiera uppfödare som tar sig tid att utbilda sig, bekostar hälsoundersökningar av sina hundar, och som vill föda upp glada, friska hundar!

Jag hoppas och tror att Ninnis artikel kommer att bidra till att göra valpköpare till mer medvetna konsumenter!

Bild: Knä med patella (knäskålen) på rätt ställe (1) och en knäskål som kommit ur led (5). Detta vill vi inte att hunden ska behöva drabbas av.

2 kommentarer:

Freja sa...

Nä det är sannerligen inte lätt att vara valpköpare oavsett vilken ras man väljer.

Unknown sa...

Nej, men det är inte lätt att köpa en bil heller, men där kollar vi vanligen säkerthet, bensinförbrukning, andrahandsvärde, antal sittplatser och mycket mer innan vi slår till.
Valpen kommer vi antagligen att ha längre än bilen, så vi borde kanske tänka igenom valpköpet minst lika noggrant som bilköpet...