tisdag 25 maj 2010

Stängt hjärta?


Jag misstänker att mitt hjärta inte är tillräckligt öppet just nu. Hur skulle jag annars kunna titta på underbara valpar utan att falla handlöst? Jag tror att sökbilden fortfarande inte har klarnat, och att det är därför jag sätter ner valpen och åker hem…
Först var jag övertygad om att jag ville ha den mest aktiva valpen i kullen, vildingen i syskonskaran. Vildingarna var killar, och en vacker liten svartvit tik tittade på mig med förebrående blick medan jag förklarade för uppfödaren att jag nog hade slagit till om hon hade varit lika aktiv som brorsan.
Idag vill jag ha en social, trygg, nyfiken och engagerad valp. Hon får gärna vara åt det lugna hållet – hon ska ju bo ihop med Zelda som antagligen skulle trivas bäst med en kompis som inte var alltför fartfylld.
I morgon har jag kanske ändrat mig igen.
Det är nog därför jag inte kommer till skott…
Och i kväll fick jag ytterligare ett användbart tips: lägg en liten godisbit under en kopp och se hur länge valpen kan koncentrera sig på att försöka få ut den (eller om den överhuvudtaget försöker...)
Just det - det är ju detta jag är ute efter! I morgon är det dags igen - liten pp-tik söker nytt hem...

6 kommentarer:

Denise Hundkonsult sa...

Äntligen Åsa! Det där med hjärtat är helt rätt - någon sa till mig att man alltid ska gå på sin magkänsla (ja, hjärtat om så vill) och jag tror att när du och lill-tjejen träffar varandra kommer du veta det! Vad beträffar Zelda så skulle jag nog kanske välja med omsorg för att inte hämma den individen hon är. En lugn och stabil tjej med alla fyra tassarna på jorden. Personligen är och har jag alltid varit svag för just sånna som Zelda - lite mer försiktiga individer, det är 10 gånger mer jobb men det är ju så fantastiskt när man kan bygga upp någon på ett bra sätt. Att våga vara lite mindre rädd eller få kunskap att hantera situationer rätt! Oavsett vilken individ som får leva med dig och Zelda blir det en riktigt lycklig hund anser både jag och Misty! Kram till er båda, Misty verkar dessutom vilja träffa Zelda eftersom hon ibland spontant tar trappan upp mot er när vi ska gå hem till oss :) Hojta om ni har tid i veckan :)

desperat hemmafru sa...

Du är så klok att du inser vad ditt val betyder. Men hur du än försöker förutspå och välja "rätt", så kommer du aldrig att kunna se "allt". Släpp lite på kraven och NJUT av att få välja valp istället. Med ditt engagemang kommer troligtvis vilken hund som helst vara den "rätta"! :-)

Becca sa...

Lycka till med hundköpet! Hoppas du kommer på snart vad du vill ha ;)

Gudrun sa...

Ditt hjärta är inte stängt utan det är bara så att ett fåtal har nyckel dit. Låt Zelda styra valet. Hon kan visa vilken valp som är rätt för er båda. Om Zelda mår bra i nykomlingens närvaro så har du hittat rätt!

Lookies matte sa...

Träffade en fantastiskt trevlig Lancashire Heeler imorse, Elmo. Hans matte var helt överens med mig om att Heelern är den mest fantastiska hundrasen och vi förstår inte varför inte alla vill ha en sån =) han känner förresten heelern Maja =)

Britt Marie sa...

Jag har också hälsat på valpar och unghundar och kommit hem utan. Då är det något som inte stämmer och bara att acceptera. Jag råkade ut för en uppfödare som blev väldigt sur när jag ändrade mig efter två besök hos henne. Hon hävdade att ingen människa kan känna något speciellt för en valp man inte känner utan att det alltid växer fram kärlek efter ett tag. Jag håller inte med alls. Samma sekund jag såg Rudi (fast jag inte alls skulle ha en springer spaniel) var jag fast. Det fanns ingen annan valp för mig efter första mötet. Så leta på du, Åsa, tills det säger pang i hjärtat!