torsdag 20 maj 2010

Slut på klickerkursen...


Igår avslutade vi vår klickerkurs hos Denise Hundkonsult. Två små höglöpande tikar skulle försöka koncentrera sig på uppgiften vilket de bitvis klarade riktigt bra - Lookie bar bättre än någonsin (stannade inte på vägen, tuggade inte på leksaken hon städade), Zelda städade tre saker i rad, varav en hon inte hade tränat på. Bitvis var koncentrationen dock någon helt annanstans - av hänsyn till Lookie och Zelda lägger jag inte upp någon bild på detta (det hade f.ö. varit barnförbjudet, och vem vet när ett litet barn tittar in på bloggen...)
Istället kommer en bild på "Dog Body, Dog Mind" en bok jag just har läst. Författaren, Michael Fox är en veterinär som arbetat med hundar och vargar i hela sitt långa liv. Han anser att det bästa vi kan göra för våra hundar (utöver basics som mat, vatten, omsorg) är att se till att de är minst två!
Jag har nu tittat på ett antal kullar, talat med ett antal uppfödare.
Det klarnar, det kommer att bli alldeles utmärkt bra!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis - det låter utmärkt!

Britt Marie sa...

Vad roligt att det klarnar! Jo, jag tror nog också att hundar mår väldigt bra av att vara i (även en liten) flock. Men Rudi får allt förbli ensamhund, och jag hoppas att alla aktiviteter han och jag gör tillsammans på något sätt kompenserar ensamlivet. Däremot är han aldrig någonsin ensam hemma.

Anonym sa...

Lookie tackar för att slippa vara med på bild :-) och tack för denna gång. Lycka till med valpvalet och vi syns efter sommaren

S-O och Gitten

Unknown sa...

Till Britt Marie - jag tror att han mest var ute efter att hundar behöver träffa andra hundar. En hund som har en "dagisflock" och som tränar och tävlar tillsammans med andra hundar måste ju fal alla sina behov av hundumgänge väl tillgodosedda...

Denise Hundkonsult sa...

Ja, eller till hänsyn av instruktören som igår vart mycket skärrad och helst inte vill återskapa minnesbilden.. ;) BRA JOBBAT LOOKIE OCH ZELDA!! Så kul det har varit att få coacha er och jag hoppas innerligt att vi ses igen x flera!! KRAM!

Anonym sa...

Det är så spännande att följa dina valpplaner. Funderandet och planerandet är ju en rolig del av det stora att skaffa en ny vovve. Jag tror du gör helt rätt som skaffar en hund till, har själv två små hundflickor och de är verkligen bästa vänner; de leker, brottas och sover alltid tillsammans. Den yngre tiitar på vad den äldre gör och gör sen likadant, på gott och ont! Lycka till med letandet, vi följer med spänning. Hälsar Puppans matte

Becca sa...

Hihi, så spännande!!

Erik Hedin sa...

Spännande, spännande Åsa! Såg Casper på Sveavägen häromdan, vilken härligt mysig och lufsig stil han har! Nu har jag målat mitt fjärde Chinese crestedporträtt. Cruftsvinnaren Rigmor(senaste inlägget på min blogg). Tänk vilka skiftande utseenden och olika uttryck dessa härliga kineser kan ha. I helgen åker jag och Fari till Sundsvall för 2 utställningar. Hälsar E&F