fredag 7 maj 2010

Onödigt?


Om några veckor ska Zelda och jag gå på "burkurs".
Detta för att hon absolut inte gillar att sitta/ligga/vara i sin transportbur, och eftersom vi ska på både agilty- och freestyleläger i sommar tänkte jag att hon behöver lära sig att koppla av i sin bur.
Så nu har jag inköpt stadig bur (och rosa fäll). Det första som hände när jag hade fällt upp buren och lagt i fällen var att hon promenerade in och la sig ner.
Så kanske är den kommande burkursen inte så nödvändig som jag trodde ...

21 kommentarer:

Denise HUndkonsult sa...

*hahahaha* Ja du, tänk om man kunde fråga dom vad dom tycker - burkursen är hur bra tänkt som helst Åsa, tänk på alla andra tillfällen där hunden behöver sitta i bur (Om den ligger inne på en vet.klinik, åker bil, transporteras på en stor båt eller annat) Berätta gärna lite tips för mig och Misty sen! :)

ej hundägare sa...

Hänger inte riktigt med... Är det olika burar, den/de hon inte tycker om och den nyinköpta (det egna lilla rummet) som hon la sig i hemma i trygga våningen?

Unknown sa...

Ja, det är olika - den första är i nylon/tyg, och för liten för burkursen. Den nya är som synes av galler...
Den gamla stod framme i månader eftersom en del valpar tydligen gillar att ha "ett eget rum". Enda gången Z la sig där var efter vår största konflikt - hon bet mig när jag tog hennes grisöra och det fick hon inte. Jag sa till på skarpen, och då gick hon och la sig i buren med ryggen mot öppning och vägrade att tala med mig en lång stund. Sedan sov hon, och när hon vaknade var vi vänner igen...

Unknown sa...

PS då var hon ungefär fyra månader...

Anonym sa...

Zelda har kanske inte så trevliga minnen av nylonkassen om första hemresan var litet skrämmande?
Men den stora luftiga buren blir kanske besvärlig att kånka på?
Det är i varje fall en bra början om hon får sova i den med dörren öppen, på en lugn plats hemma. Sedan skulle jag skaffa en likadan, men mindre, för transporter.

Unknown sa...

Jag hade henne i famnen under hemresan (vi tog tåget), så första gången hon kom i kontakt med den gamla buren var likadan: jag ställde den i köket med öppen dörr för att se om hon skulle gilla den. Det gjorde hon inte. Sedan blev det säkert värre när hon så småningom åkte bil i den som liten (var åksjuk)...

ej hundägare sa...

En tanke... Den nya kanske "helt enkelt" luktar/doftar annorlunda och blir därmed en (helt) annan sak/pryl/upplevelse än ytterligare en bur-tycker-jag-inte-om... ger "helt enkelt" andra vibbar :-)

ej hundägare sa...

En tanke... Den nya kanske "helt enkelt" luktar/doftar annorlunda och blir därmed en (helt) annan sak/pryl/upplevelse än ytterligare en bur-tycker-jag-inte-om... ger "helt enkelt" andra vibbar :-)

Anonym sa...

Utom att Zelda varit åksjuk i kassen så kan den kännas klaustrofobisk.
Jag skulle ge henne oxfile och leverpastej i nya buren...
Hundar som åker i bur bak i bilen varje dag, eller ofta, brukar inte ha problem med buren - den blir då förväntan inför en skogspromenad eller spännande träning och efteråt plats för vila.

Freja sa...

Oj hoppas inte matte läser detta om "burkurs" Igår hade hon nämligen fått för sig att åka till djuraffären och kasta ut halva lönen på schampoo och olika balsampreparat som hon ihärdigt har skrubbat mig med hela morgonen. Hon går och luktar i min päls ideligen nu och säger till husse att jag ser ut som en ängelhund. Vänta bara tills jag får syn på en dynghög!!

Anna sa...

Ha gallerburen stående öppen, gör den till en trevlig plats så kommer det nog gå bra, servera tillexempel hennes måltider där inne, till en början med öppen burdörr men efterhand kan du stänga :)

Unknown sa...

Stänga???
Nu är det jag som tycker att det låter skrämmande. Tror att jag behöver stöd (under kursen?) för att våga ta det steget... Så då får jag säkert valuta för investeringen i alla fall...

Anonym sa...

Så det är matte som har separationsångest?
Burkursen blir säkert nyttig!

Unknown sa...

Det tror jag med - det är inte så mycket separationsångest som fångvktarångest - gillar inte att låsa in andra...

ej hundägare sa...

Hjälpande tanke :) Stängd grind i bilen är Zeldas säkerhetsbälte...

Unknown sa...

Jodå, i bilen sitter hon sin gamla bur, men jag måste tvinga in henne med våld vilket jag inte tycker om...
Det blir nog bättre efter kursen!

Unknown sa...

PS - vi åker mycket sällan bil, utom taxi, och då har jag henne i knät... kanske inte heller idealiskt ur krocksynpunkt, men det går långsamt och det är en kompetent person som kör...

Anonym sa...

Det finns alternativ om Zelda aldrig lär sig att tycka om bilburen, och det är en sele som man kopplar till ett vanligt säkerhetsbälte för människor.

Unknown sa...

Om Zelda inte blir burentusiast under kursen (jag kommer ju att ha med den gamla buren också, den får hon sitta i under resan) så köper jag en sele!

Anonym sa...

Hoppas att selarna (vid behov)finns ännu, min är från 90-talet!

Stina sa...

haha, de överraskar oss ibland de små liven ;)