onsdag 12 maj 2010

Och nu, sista rycket på klickerkursen:

Tills på onsdag när vi har kursavslutning ska Zelda lära sig ett besynnerligt men mycket praktiskt mänskligt beteende: att namnge föremål. Hon ska kunna plocka upp rätt sak med ledning av vad jag säger.
Här ser ni hur vi börjar träna det. Hon ska markera föremålet med nosen, och jag säger då vad vad det heter och belönar. Så småningom ska detta leda till att hon kan hålla isär ormen, valpen och bollen. Jag har även slutat ha handen i lådan, så framstegen kommer just nu tätt...
PS: Badade henne igår för att se om det skulle bli någon bestående effekt (skada?) av produkt X, men hon var helt tovfri på vänster sida, hade två mycket små på höger sida. Så nästa gång blir det produkt X på hela hunden.

10 kommentarer:

ej hundägare sa...

Ingen hand i lådan... fantastiskt roligt att höra! :)) Lycka till med ormen valpen och bollen! Jag häller tummarna.

Anonym sa...

Grattis Zelda till en hängiven matte! (En sådan borde jag hitta åt en treårig dvärgpudel som behandlas styvmoderligt nu)

Unknown sa...

En matte som avskyr att inte bli klar med det hon påbörjar... När vi nu går en kurs vill vi ju lära oss det vi ska, annars kastar vi ju bort både tid och pengar...

Anonym sa...

En pliktmänniska? Som av artighet läser ut en trist bok?

ej hundägare sa...

Nu blir jag förnumstig... (hua!)

Att slänga en trist bok (som man inte tvunget måste läsa) i väggen av besvikelse är en sak... Att fullfölja en kurs fast det är kämpigt en helt(?) annan...

Och plikt... är inte det ett rättesnöre... typ! :)

Anonym sa...

Ej hundägare känner säkert vår bloggare bättre än jag och det var helt rätt att knäppa mig på näsan. Men en av Åsas styrkor är att erkänna svagheter - det tänkte jag när jag läste boken om Zelda (det enda alster jag läst av ÅN).
Hennes kursambitioner lät nu mer inriktade på målet än på glädje över leken med klickern...

ej hundägare sa...

Nej, jag känner inte Åsa annat än genom bloggen och några av hennes böcker, vilket jag inte ser som att känna henne egentligen.

Och det jag skrev var mer av "princip" (hua! igen); att plikt och läsa ut trista böcker inte är samma sak - men det kan det kanske vara, om jag tänker till...

Anonym sa...

Märkligt med "ej hundägare" - jag har sett dina inlägg och uppfattat dig som en hemlig/avvisad beundrare som alltid rycker ut till försvar (du och jag brukar polemisera) - men du är bara en ordinär besserwisser?

ej hundägare sa...

Huvudet på spiken! Ordinär besserwisser var det! :-)

Anonym sa...

Knappast riktigt ordinär ändå...självironi brukar inte höra till besserwisserns egenskaper!