måndag 17 maj 2010

Tänk om det var en Vorsteh jag skulle ha...


Vorstehvalpar är bruna, eller brun/vita, och de påminner ganska mycket om varandra, utseendemässigt, i alla fall jämfört med kineser. Valpköparen slipper därmed mitt dilemma: ska jag ha en kritvit med brun nos? En helsvart? En svart/vit? En rödbrun (just nu) där inte ens uppfödaren kan säga säkert vilken färg hon får som vuxen?
Och är det ytligt att fastna på en sådan detalj som färgen, när det viktigaste ju ändå är temperamentet? Fast rasens enorma variationsrikedom är ju en del av charmen, då borde det väl vara OK att leta efter en valp man tycker ser vacker/rolig/speciell ut?

Men viktigast:
En Vorstehvalp som Asta på bilden kommer ganska säkert att ha de egenskaper som krävs av en jakthund: mod, uthållighet, samarbetsvilja, jaktlust m.m., m.m. därför att uppfödare har avlat på dessa egenskaper i generationer, vilket betyder att spridningen i en kull inte blir så stor. Hos en ras som CC som avlats framförallt på sällskapsegenskaper och skönhet blir däremot spridningen av egenskaper som arbetsvilja, motor, samarbetsvilja osv mycket större i en kull. Så hur hitta rätt valp? (Och säg inte att den som vill ha en träningsbar hund ska köpa en schäfer eller liknande).

Veterinärkompisen sa: "En fågelhund är en fågelhund, det är mycket större skillnad i temperamentet mellan småhundar av samma ras."

Snart blir jag så förvirrad att jag köper en katt.

Bild: Fjällspirans kennel, med tillstånd

17 kommentarer:

Freja sa...

EN KATT!! Det är svårt det med. Ska man ha en med vågig päls, långhårig, tan färgad eller enfärgad, plattnos eller gröna ögon? Mitt råd är att leta efter den perfekta uppfödaren. När du hittat honom/henne så ska du KÄNNA vilken av valparna du får bäst kontakt med? Vilken valp väcker upp någonting i dig? Själv har jag gjort slag i saken och börjat söka efter en airedaleterrier och efter den perfekta uppfödaren. Lycka till Åsa

desperat hemmafru sa...

Sänk garden och våga gå på din känsla precis som första gången! Jag förstår att det måte kännas jobbigt att välja "rätt" hund inför hela hundsverige. Men, det som eventuellt blir fel går alltid att rätta till! Lita på magkänslan och tillåt dig gärna att vara "fåfäng" när det gäller utseendet om det går att kombinera. Det ÄR kul att få välja. För övrigt tycker jag att röd låter jättehäftigt och lite ovanligt.

PS. Jag tror ibland att rätt hund kan finnas även hos "fel" uppfödare... ;-) DS

Gudrun o Alfons sa...

Förstår verkligen ditt dilemma! När man får egna barn så blir det liksom bara det barn det blir! Och det är väl tur det! Med hundar är det inte så. Tänk om man missar Hunden med stort H! Det är väl en himla tur att man aldrig får veta det. Jag tycker att det inte var svårt att välja första hunden man skaffade, men när det nu var dags för nästa så insåg man mer vidden av beslutet man skulle fatta. Är det här hunden som jag ska älska kommande 10 år? Jag valde och valde fel. Efter 3 veckor såg insåg jag att det inte kunde bli han och jag. Han morrade åt mig när jag lyfte honom eller var nära. Oavsett anledning så var tilliten mellan oss helt förstörd och gick inte att reparera. Vi fattade det oerhört svåra beslutet att lämna tillbaka honom. Jag grät men i magen kändes det rätt. Å tänk - Alfons väntade på oss i en annan del av Sverige och idag blir jag varm i hjärtat av att tänka på att det blev vi två i stället! Det jobbiga är bara just när man väljer, sen finns det ingen annan hund för dig. Så blev det väl med dina tidigare hundar? Ni formar varandra. Vila i det och låt ödet ta hand om det hela! Det ordnar sig!

Anonym sa...

En katt är en strålande lösning!
Zelda får en lekkamrat samtidigt som hon slipper rivaliteten och konkurrensen om dig!
Två hundar ligger hur länge som helst och väntar på att du tar initiativet till någon aktivitet men en katt rör sig oberoende av dig och kan roa Zelda medan du t.ex. läser.
Med klicker kan du dessutom lära katten vad du vill!

Unknown sa...

Ja tack och lov att det inte går att "skräddarsy" sina barn!!! Ljus? Mörk? Musikalisk? Flicka? Pojke?
Om min nuvarande obeslutsamhet är något att gå efter hade jag nog aldrig kommit till skott med något barn (och säkert inte kommit på att "komponera" några som blivit så roliga och trevliga som dem jag fick...)
Det är ju även en fråga om timing - det finns valpar som är leveransklara nu, bra med tanke på årstiden och att jag kommer att ha massor av tid under sommaren. Det finns valpar som är leveransklara snart, och andra som inte är födda än...
Och jag tror att Zelda skulle ha mer kul med en hund än en katt, men det kan ju vara fel. Vår gamla hund och den sista katten var jättekompisar, hon hälsade på honom innan hon hälsade på oss när hon kom hem, och de sov ofta tillsammans...

Unknown sa...

Och så har jag som så ofta haft fel - såhär är det:
"... även vi vorstehälskare har några fler färger att välja på... brunskimmel som Asta på bilden, svartskimmel, vit med bruna tecken, svart med bruna tecken, helbrun och helsvart!! Brunskimmel är den vanligaste följt av helbrun."
Så gräset var inte så mycket gröanre på andra sidan staketet...

desperat hemmafru sa...

Klart att du ska ta en valp som ligger "rätt i tiden". Det kommer att bli jättebra!

Anonym sa...

Snälla, Rara, Söta, Gulliga, Fina,
Duktiga Doktor Åsa.
Vorsteh är en jakthund med sikte på
FÅGEL!!!!! Den kommer att "STÅ" för
varenda jä-la duva i hela stockholm. Sedan väntar den på ditt
komando att den får köra upp den och sedan förväntar den sig att du
skall skjuta duvan eller duvorna så
att den får apportera den till dig
att gå hem och tillaga med gräddsås.Alternativet med en Vorsteh är som draghund, då kommer
du garantera att vinna då den är
den snabbaste av alla draghundar.
NORRLAND NÄSTA.
Skämt åsido, när det gäller PP, jag
skulle kunna ge dig hur många namn
på uppfödare som helst, bl.a dom
som kanske har fött upp någon eller
några andra raser framgångsrikt och
sedan några år har rasen OCH erfarenheten av uppfödningsbiten
och det är det viktigaste. Men det
passar inte just här i bloggen,
Hundvärlden är inte lätt, mycken
konkurens och avundsjuka, tyvärr.

Unknown sa...

Oroa er/dig inte - tog bara Vorsteh som exempel eftersom det är min favoritfågelhund.
En liten CC är precis rätt hund för det liv jag lever, och deras i stort sett obefintliga intresse för jakt är, i mina ögon, en av deras bästa egenskaper. Så en CC blir det, om jag nu kan komma till beslut någon gång...
Men håll med om att det är en ljuvlig Vorstehvalp!
Jag har varit i kontakt med ett antal seriösa och mycket trevliga CC uppfödare, det finns ju som sagt rätt många... Och många hundar att begrunda...

Ewa Ivarssob sa...

... varför inte en collie....stort leende... den blidaste, ädlaste, lugna, vänliga, vackra lojala hund man kan tänka sig OM den kommer från rätt uppfödare.. jag vet inte om jag vågar göra reklam för mina två här, föreligger intresse är det bara att mejla.. och det är garanterat mindre pälsvård hos dessa än hos sötnosen Zelda.
Hälsningar Ewa matte till Dagsljus You´re not Alone, alias Maurice.

Britt Marie o Rudi sa...

Tusen tack för de fina vinsterna som kom med posten idag! Det var mycket passande saker för oss båda två! Ni som blir nyfikna...bilder kommer på Rudis blogg senare i kväll!

Anonym sa...

Nästa gång jag väljer valp kommer jag låta uppfödaren välja åt mig. Uppfödaren är trots allt den som känner valparna bäst och har erfarenhet av vad det blir av vilda valpar och lugna valpar. Tycker du ska bortse från färg (du kommer ju älska vovven hur den än ser ut) och med hjälp av uppfödaren välja en valp som har potentialen att nå dit du vill.

Unknown sa...

Till Zephie: detta tror jag är ett utmärkt råd - det är ju själva valet som blir så omöjligt, och att överlåta det på en annan, kunnig, människa som vill sin valp väl är nog klokt.

Ewa sa...

Hej Åsa,
Brukar gå in och läsa om Zelda emellanåt. Läste idag om att du tycker det är så bra med CC för deras obefintliga intresse för jakt.
Vill därför bara informera om att jag köpte Zeldas bror Putte. Putte jagade ibland och blev tyvärr påkörd och miste livet endast 9 månader gammal. Har även en "nakenfis" som idag är 3/12 år gammal. Obevakade ögonblick jagar han efter vilt. Kalle jagar t.o.m. med "skall"!! Kanske tikar är annorlunda, vad vet jag...

Ewa sa...

Såg att "tryckfelsnisse" hade varit i farten!. Kalle är 3 1/2 år gammal och inget annat!!

Unknown sa...

Till Ewa:
Har tänkt en hel del på dig utan att veta vem du är - hemskt att förlora sin hund när han är så ung...
Beträffande jakten är det ju här vi har dilemmat: antagligen finns det ett gäng CC som skulle bli kompetenta jakthundar, men hur ska man hitta dem bland alla som inte har så mycket jaktlust?

Lyckopiller sa...

Hej Åsa, det är så otroligt roligt och intressant att följa dina funderingar kring valpköpet. Tyvärr kan jag inte ge dig några goda råd eftersom jag inte själv har tänkt så mycket alltid. "Fniss" Men vi väntar med spänning på resultatet. Ha det så roligt medans du funderar!=D