måndag 24 maj 2010

Kunskap lever när den rör sig mellan individer.


Därför kommer här några tänkvärdheter från kursen till den som är intresserad:

* Tränar du "fritt följ" och tänker på inkallningen som kommer efteråt så kommer det fria följet att gå dåligt.
Min kommentar: mindfulness i ett nötskal

* Viktigast: hunden ska vara engagerad och ha kul.
Min kommentar: hur ofta kör vi inte på fast hunden redan har tröttnat.

* Ha antingen kontroll över hunden (ha den i lina) eller kontroll över förstärkarna (ha en så fungerande belöning att hunden vill göra rätt).
Min kommentar: låter självklart, men värt att tänka på i olika situationer.

* Lägg tid och energi på att utveckla bra belöningar.
Min kommentar: vem vill jobba om och om igen med samma sak för samma lilla halvtorra bit pannkaka?

* Här är en höjdare för mig som är otålig till min natur: Om du inte får framgång på tre pass (3 x 1 minut) - byt strategi.

*Belöningarna är hundens enda informationskälla - lär dig att använda dem så lyhört som möjligt.
Min kommentar: här finns utrymme för kreativitet!

Bild: Kate Nichols och Gin som nog har koll på detta...

7 kommentarer:

Britt Marie sa...

Det var kloka och tänkvärda ledord när vi tränar våra hundar. Belöningar kan inte varieras nog mycket!

Anonym sa...

Tusen tack för visdomsorden!

desperat hemmafru sa...

Ska ta med mig dessa råd i min fortsatta träning.

Något som jag upptäckt när vi åker till hundtränaren varje vecka är hur mycket jag lär mig om mig själv! Det gäller verkligen att inte bara vakta på hundens beteende, utan också på det egna. Och jag är sååå långt ifrån felfri, att jag knappast kan klandra hunden när det går dåligt... ;-)

Unknown sa...

Det är på misstagen vi lär oss... och tänk så hemskt att vara felfri...

Lyckopiller sa...

Mycket tänkvärda ord. Både belöningar som varieras, och att de kommer precis rätt är ju också viktigt. Det sistnämnda kan jag själv tycka är riktigt svårt. Böckerna om mindfulness blir mer och mer intressanta ju mer jag tänker på det. Jag som aldrig har läst någon, tänker nog ta och köpa mig en nu.

Lookie sa...

Hej Åsa! Vi fick prova på Rally-lydnad i helgen (obs, har inget med snabbhet att göra). Där är det bara positiv förstärkning som gäller, är man hård mot hunden får man avdrag eller tom åker ut! Detta är absolut något för Zelda och Lookie.

Unknown sa...

Har länge varit nyfiken på rallylydnad!