lördag 11 augusti 2012

Positionsträning med liten hund - mitt perspektiv:


8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gulligt :) Och så duktiga ni är!

Hur gör du med den andra när du tränar med den ena - har den inomhus/ i ett annat rum eller fast i närheten?

Min Lilla Diva har klar fallenhet till freestyle - hon gärna springer mellan mina ben och skuttar runt mig. Men hennes storlek gör det inte så väldigt behagligt för mig, speciellt när hon antar att jag är lika vig och snabb som hon själv är och skjuter med fart mellan mina ben när jag är på väg till postlådan eller dylikt.. :)

Unknown sa...

Hunden som inte tränar aktivt tränar passivitet - ligger och väntar, så det blir dubbelträning...
Den väntande hunden blir belönad ibland bara för att den ligger still. I början belönade jag med att den som legat tyst och stilla en liten stund fick börja träna, så nu vet hundarna att de försenar sin tur ifall de låter eller rör sig.

Anonym sa...

Och den andra kan koncentrera sig på träningen? Hur länge tog det för dig att få dina små fröknar fatta galloppet?

Jag verkligen beundrar er! Att träna en hund är duktigt, men att kunna träna två samtidigt - för det är ju som du säger träning för båda, är fantastiskt :)

Unknown sa...

Svårt att säga nu i efterhand. Om du vill testa så kan du binda upp den ena hunden och säga till den att lägga sig/sitta, vilket som är enklast. Sedan gör du något enkelt med den andra hunden alldeles nära, och belönar först den som sitter still sedan de som evt går fot eller vad du nu väljer.
När den sittande hunden hållit sig lugn ett litet tag, anpassa efter vad hunden klarar, så byter du hund. Det är hela tiden den uppbundna hunden som du egentligen tränar. Så småningom kan du utöka tiden och ta av kopplet.
Kommer hunden då för du bara tillbala den. Ingen belöning, ingen träning. Ligger den still har den chans både på godis och på att få jobba!

Anonym sa...

Jo, det är ungefär det jag gjort med mina vänner. Problemet blir dock oftast, att den som ska träna har svårt att koncentrera sig på mig när kompisarna är fastbundna. Det här fungerar ganska bra i hemmamiljö, men tyvärr uppfattar mina små bestar att utanför reviren är de på jobb och kan inte koncentrera på belöning. Svårt att hitta en belöning som fungerar. Det här har fungerat bra med annan typ av hundar och hästar, men jag har med nästan en decenniers erfarenhet med dessa tre börjat tappa hoppet och tänka att instinkten är helt enkelt för starkt. --- Detta dock kan vara bara ett inbillat hinder mellan mina egna öron :)

Anna Stigsdotter sa...

Å, vad duktiga ni är. Hur mycket tid per dag ungefär lägger du ner på hundträningen?

Unknown sa...

Till Anna: Det varierar, vi tränar oftast flera korta pass per dag, ibland väldigt korta - någon till några minuter. Ibland blir det längre, men något gör vi så gott som varje dag...

Anonym sa...

Sååå söta och uppmärksamma de är.