söndag 19 augusti 2012

Från bur till plan...

Här kommer vårt nästa projekt: att bli bättre på att hantera tiden från bur till plan. Igår strejkade Nemi igen så vi fick bryta freestylen (efter att jag hade dansat litet runt en stillastående hund i förhoppningen att hon skulle ändra sig). På heelworken bestämde jag mig för att använda vår tid till träning, så jag fick henne att ta några steg i fot, rusade ut och belönade, in igen, tog en liten sväng "mellan",  rusade ut och belönade efter några steg... (I Freestyle o HTM "äger" du den tid din musik tar, du kan välja att utnyttja den för exempelvis träning fast du är förstås diskad redan efter första belöningssortin).
Jag vet inte vad som pågår i hennes lilla huvud, men intressant är det, jag har har tjugo hypoteser men ingen av dem är bättre än någon annan som det ser ut nu.
Så säsongen med Nemi som jag trodde skulle bli som en nedförsbacke när man cyklar (efter två klassvinster i maj) har utvecklats till något betydligt mer utmanande.
Med Zelda har jag kommit på en förbättring. Fortsättningsvis ska jag bära henne fram till planen. Förra gången blev hon påhoppad av en Jack Russel precis innan vi skulle in. Igår skulle vi passera ett (ganska sort) gäng Tollare. De var helt lugna, låg och vilade, brydde sig inte alls om oss men Zelda tvärnitade ändå. Jag lockade henne förbi, men den lilla osäkerheten hade vi med oss in på planen vilket gjorde henne "tittig" och okoncentrerad. Inget uppflytt. Efteråt funderade jag på hur vi skulle ha gått istället - inte förbi schäfrarna, inte förbi de trubbnosiga, och sedan kom lösningen: varför ska hon gå överhuvudtaget?
I HTM fick vi inte heller något uppflytt, men väl en tredje plats, tyckte själv att hon gick fint. Då hade jag burit henne fram till planen och bara suttit med henne i knäet medan vi väntade, en väntan som blev rejält och oplanerat förlängd.
Som vanligt hade vi väldigt trevligt - både hundarna och jag umgicks med vänner och bekanta, kul att se hur glada de kan bli när de träfar hundar de känner och gillar.

Vi kopplar av i tältet:


Stor rosett, liten hund...

Nu väntar två träningshelger - först seniorfreestyleläger med Frida Binette kommande helg, där kommer vi att vara en handfull som tävlingstränar. Helgen efter kommer vi att vara med på en "programworkshop" med Lina Petterson, SM-mästare i fjor.
Kan det bli bättre?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Jag själv fick en visdom igår som jag vill gärna dela med mig av till andra hundmänniskor, nämligen: "There is only one rule in training a dog, you have to be smarter than he is". Stämmer väl tycker jag.

Anonym sa...

Då är vi många som är körda direkt... Intressant läsning och grattis till rosetten.

Hanah sa...

Åsa är ni i Eskilstuna och tävlar?

Olga da Polga sa...

raringarna ♥
Från bur till plan ... jaa det är mycket som spelar in. Smart att bära in dem på planen! Kan man undvika negativ påverkan borde väl det vara det bästa? Det är ju onödigt att någon eller något annat skall påverka hur det går, det räcker med påverkan från en själv!

Unknown sa...

Till Hanah: nej, vi ska på träningsläger utanför Eskilstuna...

Britt Marie o Rudi sa...

Jag undrade just, när jag följde reultatuppdateringen från tävlingen, vad som hänt med Nemi. Knepigt! Hoppas någon av dina hypoteser löser problemet så ni får fortsätta rulla i backen!
Grattis till rosetten!!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Grattis igen. Roligt att ha två så roliga helger att se fram emot.

Pennys matte sa...

Grattis till rosett och allt klokt Du kommer på