söndag 1 april 2012

Kinesisk sammetshund

Tack för alla kommentarer!
Nu har vi haft en dag på oss att vänja oss. Jag har upptäckt:
1) Att Nemi inte gillar att bli nerklämd i en overall.
2) Att hon nu kan resa ragg så att det syns (ryggen byter till en mörkare färg, mycket effektfullt) och att hon raggar både offensivt (bara framtill) och defensivt (ända till svansroten),
3) Att hon själv inte verkar bry sig om den nya frisyren, hon beter sig precis som vanligt.
4) Att det går fint att klappa en sammetsmjuk pärlemorsfärgad kortklippt liten hund
5) Att det är riktigt skönt att inte behöva kämpa med att förhindra att hon får päls i ögonen

Jag tror att det är extremt svårt att klippa så att det blir helt jämt, jag lyckas ju fortfarande inte så bra som jag skulle önska, och då klipper jag ju bara ansikte och hals. Ska nu skaffa en trimmer så att jag kan fixa själv framöver. Ni som vet - vad behöver jag då? Har nu bara en liten sladdlös som klipper tätt.

Några bilder från Nemis första dag som sammetshund:


Och så fick hon ett litet ben...

14 kommentarer:

Maria sa...

Hon är ju jättefin i sin sommarfrisyr.

Som jag berättade, använde jag hästklipparen (trimmaren på rikssvenska, tror jag) för att klippa min Mini. Lyckligtvis tyckte hon inte illa om att den surrade. Det blev inte heller helt jämt alla ställen - borde haft en mindre apparat kanske. Men träning ger färdighet som i allt annat. Med åren blev jag ganska duktig på det. Jag ibland funderar att klippa mina nuvarande vänner också till sommarfrisyr - men jag har svårt att tänka att de skulle acceptera en surrande apparat och eftersom de nu är ett antal tiokilo tyngre, kan det vara något svårt att få det gå smärtfritt till.

Men jo, skaffa en klippare av mindre modell, sladdlös är bäst.

Thomas Notini sa...

Intressant uppslag inför sommaren! Vi kämpar ju på med Pennys litet bångstyrigt yviga och "bomullsaktiga" frisyr och har undrat om den inte blir i överkant varm för henne när sommarvärmen kommer. Vi funderar vidare...

Pennys matte sa...

Vilken söt liten Nemi med karaktärsögonbryn och oändligt vackert huvud ögon öron kropp .....
Jag småklipper nu och prövar mig fram - den långa pälsen hos Penny är rak nu och bomullsaktig och tovar och lossnar i schok litet här och där - så hon er litet oregerlig ut nu - funderar på formklippning ... tacksam för råd!

Olga da Polga sa...

Frisyren klär Nemi alldeles utomordentligt!
När min HeraAfghan blev gammal klippte jag henne precis så, åh vad hon njöt och så spännande det var att "se vad som hände" under den fluffiga pälsen!

Eva sa...

En ny hund!;D
Mycket söt blev hon. Och var innan!
Vill du ha egen maskin så kolla med Lyckliga Fåret. De männen verkar mycket kompetenta! (Och snabba! Fick själv skär fixat på nolltid och har hört andra mycket nöjda.)

Jeanette sa...

Hon är jättefin - som en liten gasell:)Om en månad eller två kommer du upptäcka att du har den sötaste av alla och att kke t o m du i vissa lägen tycker Zelda ser "ovårdad" ut;)Jag har en Andis 2speed till min hund, den orkar igenom puffpälsen även när den blivit lite längre. två skär, dels 10an som medföljde (har bara används till hals och ansikte när det varit för långt för lilla batteridrivna...) Och ett 3F skär som lämnar 13mm. F:et innebär att skäret visst lämnar ett jämnare resultat än bara 3, kan inte säga vilket. Benen handklipps med vanlig frisörsax, hunden samarbetar inte alls där och att föröka ge sig på med maskin på en icke stilla hund känns övermäktigt;) Sen vill jag ha benen lite längre än vad skäret lämnar så då är saxen bra.
Fråga hundfrisören vad hon använder, där kan man få många professionella tips:)

Anonym sa...

Visst är det härligt att klappa/gosa med nyklippt vovve.

desperat hemmafru sa...

Sammetshund - såklart! Häftigt att hon är mörk på svansen och på öronen. Fint!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vilken vacker benämning-sammetshund.
Lite trist med overall-vägran, men snart är det varmare igen.

ej hundägare sa...

Wow! Vilken fin sammetshund.

Arlo sa...

Så mycket lättare det ska vara att gnaga ben naken!

Eva och Milo sa...

Hej! Vilken härlig klippning en sommarfrisyr och blir helt klart som sammet.Vi använder Moser max 45 och har skär med 19mm,9mm och 5mm.Sen handklipper jag ben och svans. (Får dock gå över dom någon dag efeter för att fånga upp missarna)Pälsen blir detsamma när den växer ut ingen skillnad där vad jag har märkt.Har börjat ge killen laxolja eftersom jag tyckte pälsen börjat bli lite torr, detta har gjort att den känns finare på något sätt.Vilket litet charmtroll det blev.
Min kille skall strax klippas ner lite för att inte få massor med skräp i pälsen inför alla spårövningar i skogen./Har det gott Eva o Milo

Anonym sa...

Så fin hon blev!!!

Jag får hem en "Moser 45w proffs" i dagarna.
Ger dig mitt utlåtande därefter! Denna gång rakas både Emil och Jippo!

Sara sa...

Vilket häftigt utseende hon fick, den lilla damen. Tjusigt! Det ser skönt ut för både matte och hund (från en som inte haft chans att bli pälsvårdsbiten).

Vi skulle hemskt gärna vilja ha fleeceflätan om ni inte har någon användning för den. Det vore ju fantastiskt snällt! Hur ser den ut?