lördag 31 mars 2012

Första rapporten:

Vi började med att testa oss fram till ungefär hur kort pälsen skulle vara. Jag har alltid gillat att göra saker direkt, snarare än bit för bit, så vi satsade på italienska vinthundslooken.
Här är en bit av ryggen klippt:

Sedan gick jag, och en dryg timme senare hämtade jag detta:

En liten silverskimrande varelse med stora öron. Zelda som hade varit kvar i väntrummet tittade överraskat på hunden som kom rusade mot henne, det verkade som om hennes första reaktion var "Och vem är du?" innan nosen berättade att detta, konstigt nog, var Nemi.
Just nu känns det ganska bra att tänka på Evas o Milos kommentar från igår: "det fina är att det växer ut så att man senare kan testa något annat... (lätt omformulering)

20 kommentarer:

Olga da Polga sa...

Ååå sååå fiin alldeles väldigt fin liten Nemi
Och med all hennes nyfikenhet och mod samlat i de stora öronen och ögonen ser jag henne <3

Britt Marie o Rudi sa...

Oj! Total makeover!! Ut och köp overall nu...om ni har samma snöstorm som vi!

Siriosmilla sa...

Ja, det ser ju ut som en annan hund! Men lika söt som vanligt!

Gudrun sa...

Så söt hon blev och vilken fin kondition hon är i! Hon ser perfekt ut, varken tjock eller smal.

Jeanette sa...

Vilken fin liten kropp som kom fram:) Du får gömma den i varma overallen ett litet tag... En helt annan hund men så söt och "lättarbetad".

Anonym sa...

Visst blir det annorlunda när man klipper ner sin puff helt, jag gjorde likanant första gången - han såg ut som en liten svartvit räv med stora öron. Jag gav mycket uppmuntran i början då det verkade som om han var lite "obekväm" (kan bero på att sönerna skrattade när vi kom hem). Nemi är fin, man får en väldigt liten hund när all päls är borta, och...en betydligt mer lättskött hund ; )

eva s sa...

Nu fick jag mod, att klippa min hund!!

Maria sa...

Oj Åsa jag tror att vi måste vara släkt ;D

Jag har också benägenhet att göra klart på saken med det samma. Och din lilla Nemis frisyr påminner väldigt mycket min för forna Minis sommarlook. Hon var en dvärg pudel, toy-modell. Och jag som inte har så mycket övers för frisering klippte henne med hästarnas klippapparat. Snaggad, snygg och praktiskt, tyckte jag. Hon verkade också uppskatta den svala sommarfrisyren, men pudelentusiasterna skulle helst ha skaffat mig förbud för pudelhållning. De som vi träffade i regel tyckte att det var ungefär ett straffbart brott mot stackars lilla hunden.

Unknown sa...

Till Maria: jo, killen som klippte sa att detta ju var en rätt kontroversiell frisyr för en puff...

Marie Christine sa...

Oh Jisus! FÅR man göra så med en puff??? Jag tror Qvittra skulle bli djupt sårad om jag klippte av henne all päls ;-) T o m min nya kines, som faktiskt tillhör den nakna varianten, men med lite för mycket päls, vågar jag inte klippa ner. Ska bli spännande att se hur Nemis päls blir när den växer ut igen. Om färgen och/eller hårkvalitén blir annorlunda och kanske mest av allt, om den tovar mindre.
Varma hälsningar från Marie, Qvittra och Rikki, en nakenhane från Lohamra, jämngammal med Qvittra (och Nemi)

Hanah sa...

Men lilla Nemi!! Fortfarande gudomligt söt men väldigt ovant att se henne utan den galna toffsen på huvudet! Men skönt inför sommaren!

Anna Stigsdotter sa...

Å så fin! Jag gjorde likadant med Chali för två veckor sedan. Bara vinst med detta tycker jag.

Humlespunk sa...

Ha ha, helskön look jue! Och första gången jag klippte Humlehunden var jag tvungen att ropa på henne för att se om hon reagerade på sitt namn, så jag visste att det var hon. Jag kände inte igen henne alls ;)

Unknown sa...

Till Marie Christine: Har Lohamras Rikky Rock'n Roller
"Rikky" flyttat in hos dig? Det är ju Nemis kullbror, så kul!

Anonym sa...

Så fin hun ble, og helt perfekt liten kropp.
Takk for rådet om å gi rå ben,Nå har jeg samlet mot og gitt min bichon havanais et stort ben. Hun elsket det, og spiste det helt rent. Hun holdt på hele kvelden, og etterpå sov hun i flere timer.
i dag har hun fått en rå kyllingvinge. Hun slikket litt på den,og murret litt til den, så slukte hun den i ett jafs. Er det normalt?
hilsen Torunn i Norge

Marie Christine sa...

Ja, det är han fast jag stavar med i på slutet, Rikki. Så roligt att de är syskon! Om de är lika i temperamentet vet jag att du har en fantastiskt ljuvlig liten hund :)

Maria sa...

Rikki är ett finskt ord. Betyder sönder/trasig :)

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Så söt Nemi blev.

Unknown sa...

Till Torunn: ja, en del hundar sväljer kycklingvingen hel, Zelsa gjorde det de första gångerna, numera tuggar hon sönder dem först...

desperat hemmafru sa...

Fast jag tycker nog fortfarande att hon kunde ha blivit fin med lite päls på huvudet och fötterna... Tur att jag verkar vara ensam om det. :-) Själv hade jag blivit besviken på att pälsen inte blev mer jämnt klippt. Men det kanske är en praktisk omöjlighet? Antagligen ser pälsen jämnare ut efter bara ett par dagar när den fått växa ut ett par millimeter. Du kommer väl att visa fler bilder framöver?!