fredag 30 mars 2012

Dagens inlägg handlar om morgondagens inlägg:

Då ska ni nämligen få se hur Nemi ser ut i sommarfrisyr. I år testar jag att klippa ner henne. Hennes päls är fortfarande relativt svårskött och hon gillar fortfarande inte att bada. Där Zelda glatt travar in i duschen, och står och hoppar nedanför trimbordet därför att hon vill upp, lägger Nemi sig platt och ser ut som om hon hoppas att hon inte ska synas.
I kväll har vi bokat tid för nerklippning, tycker att det är lika bra att låta ngn som kan göra det första gången.
Och så ska jag köpa någonting att sätta på henne, det ska bli kallt de närmaste dagarna.
Största frågan nu är hur kort pälsen ska vara. 1/2 cm på hela kroppen? 1 eller 2 cm? Ska hon ha längre hår på huvud, tassar och svans? Kanske en modifierad löwchenklippnig?

12 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Jag tycker absolut att du ska klippa henne som en naken kines!!! Fast de nakna partierna tycker jag inte ska vara nakna utan bara mycket kortklippta. Då ser hon ju fortfarande ut som en kines, precis som Zelda. Ja eftersom du nu fråga de så...

Är supernyfiken på hur det än blir. Ser fram emot före och efter-bilder.

PS. Sedan tycker jag att det är sympatiskt att du liksom känner av dina hundar och anpassar dig efter verkligheten.DS

Olga da Polga sa...

å vad bra! Så skönt för Nemi! Jaa, vad skall hon få för frisyr tro? Något skönt, enkelt, sportigt och tufft ;-D

Britt Marie o Rudi sa...

Några tips och idéer har jag inte, men jag ser fram emot foton på den nya Nemi! Själv tycker hon nog det blir skönt att slippa snoddar och spännen.

Anonym sa...

Jag tycker som "desperat hemmafru" ska bli spännande att få se bilder. jag har haft samma funderingar om min pufftik, inför framtiden....

Anna sa...

Spännande! Min kompis puffhane var som Nemi när det gällde pälsvård & han blev som en valp på nytt när pälsen rök. Han var livlig innan men ingenting jämfört med när han blev kortklippt :))

Eva o Milo sa...

Jag har klippt min puff med 19 mm sen lite kortare i ansiktet och typisk "kinesklippning" Men jag skulle nog testa att göra öronen kortklippta sett bilder på det och det har sett fint ut. Massa funderingar när man ska klippa ner sin puff,men det fina är att det växer ut för att senare testa något annat. Har fått 5 fästingar på min förra helgen och sett första huggormen./Eva Och Milo

Unknown sa...

Till Anna: livligare efter nerkklippning???
Kanske ska jag avboka....

Jeanette sa...

Å va skönt för Nemi å slippa jobbiga baden och trasselutredningen:) Min Milo klipps med 13mm skär på kroppen och får handklippta ngt längre ben. Sparar inga kinestassar som samlar smuts och ger hans allergi problem.Lite mer på nacke/manke men inte ngn crest precis. Däremot är svans och öron (hängande) helt orörda medan huvudet handklipps i en tuff halvlång lugg. Så söt och så förbaskat praktiskt med det liv vi lever vovven å jag:)Klipper ca var 3-4 månad och han är som absolut sötast efter ca 2 månader - lagom utväxt som är jättefin. Ser fram emot bilderna på en sommarfriserad liten Nemi:)

Anonym sa...

Hej!
Jag håller med desperat hemmafru, klipp som en naken men kortklippt på det "nakna", blir jättefint. Jag brukar klippa min puff så på sommaren. Tror också att min puff tycker att det är skönt då han har ganska mycket och svårskött päls. Bra om det är en varm sommar också

Humlespunk sa...

Jag har klippt Humlehunden på tusen olika sätt, men har fastnat för någon slags variant på "kinesklippningen", med kort på kroppen, lite moonboots och lite rufs på huvudet. Och en lurvig svans såklart. :)

Ska bli kul att se bilder :)

Anonym sa...

Hej Åsa!
Va skönt det kommer att bli för henne.
Jag rakar ner min helt med "vetrinärskäret", alltså så tätt intill kroppen det bara går. Men sen har han fortfarande all crest,bootsen och svansen kvar. Lycka till / PaJazz matte

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Skönt för Nemi att få en paus från pälsvården. När man har en hund med så mycket päls har man ju möjlighet att variera frisyren.Hon blir säkert fin , men lite kall till att börja med.