måndag 12 mars 2012

Vem är min hund?

Snart kan vi testa våra hundars personlighet med hjälp av BHP, ett nytt test som är tänkt att fungera för alla sorters hundar. BHP står för Beteende- och Personlighets-beskrivning Hund, och vi har just anmält oss, verkar ju roligt att få hunden testad under litet mer standardiserade former.
Testet är tänkt att kunna användas av uppfödare som vill kvalitetssäkra inte bara hundens exteriör, utan även dess mentala egenskaper.

Eller går det kanske lika bra att utläsa personligheten ur hundens blick??

3 kommentarer:

Olga da Polga sa...

Kul!
De flesta momenten stöter man nog på under sin dagliga sociala levnad med sin hund (inbillar jag mig iallafall)

en underbar blick - den räcker långt den med

Anonym sa...

Oj detta blir väldigt intressant! Kan du berätta mer sedan ni gjort testet - vad den visade och hur du upplever resultatet stämmer överens din uppfattning om dina hundar.

Själv har tre stycken missförstådda CAOs (Central Asian Ovcharka) och har lite svårigheter att tro på västerländska tester åtminstone när det gäller dessa Ovcharka-raser. Men detta baserar ju bara på min egen uppfattning som enögd matte, som inbillar mina små odjur vara extra speciella :)

Unknown sa...

Självklart ska jag berätta - utförligt - om våra testupplevelser, blir nog i april/maj...