onsdag 25 april 2012

Boktips

För den som längtar efter rolig och intressant läsning om hundens inre liv kommer här ett boktips:
Per (Pelle) Jensen är professor i Etologi. Så här säger han: "Det är svårt att tänka sig en mänsklig tillvaro utan hundar ... just nu befinner vi oss i en kunskapsrevolution om hundens biologi och psykologi" Han guidar oss genom denna revolution på ett varmt och ömsint sätt med stor respekt för hunden. Rekommenderas! Boken heter Hundens språk och tankar, den har just kommit ut på Natur och Kultur och är inalles 200 sid. lång. PS Innehåller inga uppfostrings- eller träningstips...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipsen! Låter jätte intressant.

Olga da Polga sa...

åh vad kul! Tack för tipset!

Britt Marie o Rudi sa...

Bara att hålla med! Jag köpte den omedelbart den kom ut och läste den med stor behållning.

Lena S sa...

Instämmer! Jättebra bok!Efter att ha läst att hundens luktcentrum tar en tredjedel av hjärnans totala volym fick hundarna börja söka något varje dag.. om så bara en Frolic i sovrummet..
Visst är det en labbe på framsidan- eller ser man det man vill se? ; )

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Jag håller också på att läsa den.Författaren håller ocksåen del föredrag.

desperat hemmafru sa...

Spännande boktips. Den boken måste jag naturligtvis läsa. Det var ett tag sedan jag läste en hundbok nu.

Apropå böcker har jag funderat på din bok som jag läste. Jag tänker på hur skönt och enkelt det hade varit om någon annan smög in i min kropp och liksom städade upp... ;-) Samtidigt blir jag så här i efterhand lite bestört över hur nedlåtande smärtbäraren ser på sina klienter. Att folk blir överviktiga och/eller sjuka av ångest handlar väl knappast om arrogans eller likgiltighet inför sin kropp och själ? Hon såg verkligen på sig själv som den som satt inne med rätt lösningar (det vill säga sina egna) för varje kropp. Taskig människosyn egentligen. Äsch, det var bara en tanke.

Unknown sa...

Till Desperat Hemmafru - jo, men hennes arrogans straffade sig ju på slutet...

Lyckopiller sa...

Tack så mycket för tipset.

Gudrun sa...

Den ska jag läsa! Gillar Jensen och hans tankar. Är så less på människor som fortfarande tror att hundens enda mission med allt den gör är att ta över hushållet.