söndag 27 juni 2010

Nemi vecka två - planer och mål.


Text: Dom som är osäkra på vad "kvalitetstid" betyder... behöver bara tillbringa några minuter med en hund.

Den här första veckan har vi i stort sett bara umgåtts - det enda jag har uttryckt missnöje med har varit hennes försök att bita på sladdar - då har jag sagt "ööh" med litet lagom hotfull röst, hon har släppt sladden, och sedan fått något annat att pyssla med. Mest har jag försökt uppmuntra kontakt - hon får exempelvis sin mat i små portioner, när hon tittar på mig.
Vi har tränat "içi" ("hit" på franska) vilket ska bli hennes ord för "kom" - tänkte ha var sitt inkallningsord.
Kul träning - jag sätter Zelda, går några meter bort och väntar på att Nemi ska komma springande. När hon gör det säger jag "içi" och ger henne en liten godisbit när hon kommer fram. Samtidigt får Zelda en godisbit för att hon suttit kvar (man får vara två för att träna detta).
Så förhoppningsvis kommer det att bli så att jag kan kalla in den hund jag vill ska komma...
Och så ska hon lära sig sitt namn. "Nemi" - godis. "Nemi" - leksak. Osv...
Hon har nu helt klart för sig vem som ingår i hennes familj och vem som inte gör det - hon är avvaktande gentemot människor hon träffar för första gången, men full av positivt intresse för familjen.
Målen för veckan som kommer:
Nemi ska umgås med många nya människor, inklusive barn som gör henne litet osäker. Umgänget ska vara så positivt som det någonsin går att ordna.
Vi ska fortsätta med rumsrenhetsträningen, målet där är bara att det ska gå lika bra som den föregående veckan.
Vi ska leka mycket, vara ute, inne, på café, hos kompisar...
Och det får räcka för en mycket liten valps andra vecka hemma...
Bild: Lise Myhre -är litet osäker på om det är tillåtet att lägga upp en seriestripp på det här sättet, måste kolla.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för dina uppdateringar Åsa! Blir alltid lika glad när jag tittar in hos er och ser att det finns ett nytt inlägg.
Jag har undrat över en sak. Lilla Nemi har lämnat sin mamma och sina syskon med vilka hon hade mycket kroppskontakt. Gör man något speciellt med en så liten valp för att "kompensera" närheten till mamma och syskon? Jag förstår ju att det blir mycket kel och gos, omöjligt att låta bli med en sån sötnos, men ska man tänka på något särskilt?
Carina

Katarina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Nemi väljer själv att ibland lägga sig i någons knä, eller intill Zelda. Ibland lägger hon sig för sig själv - så gjorde hon även hos uppfödaren som hade många bäddar att välja på - det var inte alltid hon tog en där det redan fanns någon.
När hon är vaken är det likadant - ibland vill hon skrota runt för sig själv, ibland vill hon brottas, klättra på oss eller Zelda, hålla i våra händer och fötter...