tisdag 29 juni 2010

Eeeelände...


I förmiddags gjorde jag något jag har gjort tidigare: tog med mig Zelda ut och lämnade Nemi med sonen. Tidigare har det inte varit några problem, men den här gången gick det inte alls. Nemi blev stressad, skällde, gnällde, krafsade på dörren. Till slut började hon rusa runt runt, och det hela avrundades med en dubbelolycka på parkettgolvet.
När vi kom hem låg hon under soffbordet - hon ville inte komma fram och hälsa, ville inte ens titta åt Zelda eller mig.
?????
Efter ungefär 20 minuter stod jag inte ut längre utan lyfte fram henne och tog med båda hundarna upp till Obsan där vi delade på en glass. Efter det var det goda humöret återställt, och nu är hon lyckligtvis precis som vanligt igen.
Vad kan vi lära oss av det? (Hon hade varit ute o kissat precis innan jag gick).

9 kommentarer:

Ewa Ivarsson sa...

.. kan det vara så att hon bara varit med er ca 1 vecka, när hon lämnades med sonen förr hade hon inte hunnit bonda så mycket med ngn än... nu håller hon precis på med det och har verkligen fattat tycke för Zelda och dig och så försvinner ni...förvirring och undran hos den lilla? Du kanske får ta det lite piano, hon kanske är en känslig liten ängel.... Hälsningar Ewa

Anonym sa...

Gissning: Nemi ser inte sonen som flockledare (Nu när Zelda tagit på sig den rollen). Nemi har inte heller lärt sig att vara ensam. Och blir stressad/rädd av att vara det, och utan Zelda/mentor/flockledare som visar hur hon ska hantera situationen rusar hon runt tills hon gömmer sig och "stänger av" (av rädsla?).

ej hundägare sa...

Jag som är Anonym ovan

Unknown sa...

Ja detta blev litet chockartat för oss alla... Vi får träna försiktigt framöver.

Anonym sa...

Så tråkigt för er, och särskilt den hyggliga "hundvakten" att Nemi kände sig totalt övergiven, kanske rentav bestraffad? Hon uppfattar sig antagligen som en del av Zelda? Och behöver ensamtränas på klassiskt vis: ut, en minut bakom dörren, in och beröm. Tiotals gånger per dag...

Marie Christine sa...

Två hundar blir lätt och snabt beroende av varandra. Vill man inte ha det så får man hantera dem mycket en i taget. Ta ut dem var och en på promenad och träna dem en i taget. Lämpligt tillfälle att träna sig i att vara kvar ensam hemma är när man är mätt och trött.

Unknown sa...

Tur att i alla fall Zelda inte har något emot litet ensamtid - jag tar ju ut Nemi mycket oftare än Zelda går ut, Zelda har inget emot det. Nemi är lika frimodig ute när det bara är hon och jag, då följer hon efter mig i stället för att följa efter Zelda...

ej undägare sa...

Och om du och Nemi stannar inne och sonen går ut med Zelda...

Denise Hundkonsult sa...

Sov Nemi när ni gick? Att läna en sovandes valp betyder på vargspråk att den är lämnad för att dö, hemskt va?