tisdag 29 juni 2010

Valpfoder?


En liten valp växer snabbt, därför behöver den ett foder med mycket protein och hög energihalt. Låter rimligt, kunde man tycka, men tydligen får valpar av hunddjur mestadels nöja sig med resterna efter det att de vuxna djuren har ätit färdigt. De skulle således vara anpassade till en lågenergi/lågproteinkost efter avvänjningen.
Uppfödare Gerd ger rått kött med grönsaker, spannmål och vitaminer (har fått med mig ett startkit), men om Nemi skulle få torrfoder rekommenderar hon vuxenfoder, absolut inte valpfoder, för att hon inte ska växa för fort och evt få ledproblem.
På senaste tiden har jag träffat flera hundar som blivit för stora (enligt rasstandarden), undrar om det kan ha med utfodringen under valptiden att göra?
I bild: Etiopisk gathund som alldeles säkert aldrig fått valpfoder.

12 kommentarer:

Ewa Ivarsson sa...

Hejsan Åsa,
Det stämmer inte riktigt detta med valpfoder, vi ger James Wellbeloved åt vår collie, nu 6 månader. Det var så förr att valpfoder var "laddat" med för mycket proteiner etc. numer är det mer anpassat, och när vi gick över från Royal Canin Junior till James Wellbeloved adult gick luften ur vår Maurice när han var ca 3 månader, så då tog vi puppy... då blev det fart igen. Nu som först när han är 6 månader går vi över till adult.. av alla foder jag läst på om, då vi har haft stora problem med klåda efter Royal Canin Junior, många uppfödare har drabbats av detta, nåt fel på vetet, så blir jag lugn av att läsa vad som JWB innehåller, väldigt "rent" och inga animalsika biprodukter! Det är dyrare ja, men som sagt hinner man inte ge "rå mat" som säkert är det ultimata om man kan detta med vitaminer etc. så rekommenderar jag detta varmt. Inga konstiga tillsatser i deras mat alls.Vår hund har växt i lugn och jämn takt, har en underbar päls som man kan spegla sig i, han får lite vetegroddsolja och b-vitamin som tillskott, men annars älskar han JWB som till på köpet luktar gott även för oss människor. Jag är INTE anställd på JWB men har fått oerhört mycket hjälp från dem när vi hade strulet med Royal.
Underbart att läsa din blogg, även vi kommer köpa en kompis åt Maurice när han blir ca 2 år...
Varm hälsning från "Ethiopian Ewa"

Eva sa...

Funderar på om det kan skilja lite från hund till hund. Alltså med vad de har för förutsättningar. Den yngsta jag har nu, Assar, kom hit omplacerad via uppf knappt 7 mån "gammal".Då vägde han redan nära 11kg. Mycket för en ras som ska landa på 12-13. Och han har inte växt mycket på höjden efter det så han hade mao nästan växt klart så tidigt.
Men jag har haft amris i 30 år (A är nr 9) och andra har inte "växt iväg" så. Han fick ganska snabbt gå över på Acana alt Orijen som 10 åriga Jesper äter. (Inget spannmål i det, mer naturligt glucosamin tex)Med det utvecklas han i betydligt bättre takt.

Katarina sa...

När jag jämför proterinhalten i Leias valpfoder och Nannas vuxenfoder, så är det 28% i Leias mot 30 i Nannas. Jämför jag fetthalten så är den 14% i Leias mot 20 i Nannas, så det kanske något i det som Ewa Ivarsson skriver. Säkert är i alla fall att hundfoder är en djungel..

Unknown sa...

Nu känner jag mig lugnare - hade fått dåligt samvete eftersom Zelda fick ett valpfoder för små hundar när hon var liten (3-6 månader...)

Anonym sa...

Det är väl ingen tvekan om att det
är bäst för våra hundar att få äta
färskt foder med rått kött och kanske vom. Det finns mycket att
välja på bl.a Bravoburgare, gå in
på www.m-farskfoder.nu dom finns i
Stckholm och levererar runt om i
trakten. Finns affärer som är åter-
försäljare. Fabriken i Helsingborg
kan ge återförsäljare i hela landet.
Till Ewa, Collie och boxer är väl
de mest känsliga raser när det
gäller foder, Bravoburgarna har
istället förkokt korn som kolhydrat
Det är idealiskt med fryst foder
när man är hemifrån lite längre med
en valp eller unghund, man tar med
sig burgarna frysta i en burk, så
har dom tinat lagom till att ätas
det passar. Bravo Plus t.ex har
40 % nötkött och nötvom, det är
inte procenten protein det hänger
på utan att det blir onödiga slagg-
rodukter av det torkade fodret
som hunden har svårt att bli av med
Efter upphettningen finns det inte
några naturliga aminosyrer kvar.
1984 var jag i USA och besökte i
studiesyfte en av de största hund-
matsfabrikerna bl.a och fick se
bevis på att det behövs starka
konserveringsmedel typ etoxyquin
som egentligen kocerverar gummit
i bildäck till köttet som skall
gå till hundfoder. Det var i
St.Louis i Juli 35 grader vamt och
slaktavfallet kom i öppna vagnar
och det fanns inte en enda fluga
på köttet??? Då förstår man hur
giftigt det är, lägger man en bit
kött i solen ch värmen så har man
flugor där på 30 sekunder.

Nikes matte sa...

Tips: Gå till
http://www.sallanderconsulting.com/news_1.html
Nikes matte

Lyckopiller sa...

hej Åsa, jag har börjat ge Ella Oscar Power Plus som är ett färskfoder för aktiva hundar. Jag har ju inte kunnat få henne att äta ordentligt av torrfoder och hon har varit alldeles för tunn. Sen vi gick över till detta så har hon börjat äta jättebra och äntligen börjat lägga på sig lite. Det är ett helfoder och man behöver int tillsätta nånting. Finns att köpa i djurbutiker.

Malena sa...

Jag lyckades få en Cane Corso med otroligt känslig mage, han har senaste månaderna fått "hemmagjord" mat, som jag gör till honom. Köper Vom, vitaminer, Fisk, Korn och Spannmål för att han ska må bättre i magen. Vi har testat de mesta valpfoder och han bara kräks av det men när man lagar maten och vet vad han stoppar i sig så växer han så det knakar igen...Tror inte det spelar någon roll om man har torrfoder eller inte, däremot tror jag det kan vara bra att veta vad hunden äter..iprincip lika viktigt att veta vad vi sätter i oss också!

Ewa Ivarsson sa...

Jeanita, tack för ditt inlägg....det finns ju två skolor om hundfoder har jag lärt mig, men kika på JWB hemsida, det finns inga sådana medel i detta foder som håller det färskt i evigheter tvärtom, säckarna har max 3 månaders "färsk" markering. Det är oftast proteinkällan som är boven i dramat, främst kyckling som ju kan vara allt annat än just det i torrfoder, det gäller att läsa på. Att collie är extra känslig har jag faktiskt inte hört... och har då kontakt med uppfödare som fött upp rasen i 40 år, MEN innehållet i torrfordert har ju förändrats under åren inte alltid förbättrats så det är nog många hundar som tar stryk.Royal Canin tillätter tom doftmedel i sin mat för att bajset skall lukta gott, för oss människor, man tar sig för pannan!
Jag kollar på den sidan du nämnde ju mer man lär sig destu bättre mår hunden... Hälsningar Ewa

Anonym sa...

Det är det som är det luriga med
de amerikanska fodren. AAFCO som
väl kan liknas vid vårat jordbruks-
verk har regler som tillåter att
det fodertillverkarna inte tillsätter själv i slutändan behöver dom inte sätta ut på påsar-na. Nu skickar dom istället dessa
etoxyquin-tunnor direkt till slakte
riernaså att dom får spola över det
vartefter slaktresterna slängs i
conteinrarna.
En chihuahua-uppfödare bestämde
sig för att avslöja detta och stog
utanför slakteriet när lastbilarna
kom med tunnorna som det stod
POISON med stora bokstäver på.
Efter att ha mutat chaufförerna så
fick han se följesedlarna och det
var en av de största tillverkarna
som skulle betala.
Det värsta är att med slaktavfallet
så följer tillväxthormonerna med
som alla köttdjur föds upp med och
som i slutändan samlas i huden och
i fjädrarna på alla slaktdjur.
Uppfödaren som avslöjade fusket
blev mordhotad och fick byta namn
och flytta till en annan stat. Det
är så mycket pengar djurfoder så
det är hemskt.

Ewa Ivarsson sa...

Jeanita, det är ett engelskt foder,James Wellbeloved, kolla hemsidan. Slut på foderdebatten.. det är som synes ett ämne som engagerar många....

Anonym sa...

Ewa, jag vet att JWB är ett engelskt foder ch jag är glad att
du har hittat ett foder som din hund mår bra av, så det här var inte riktat till dig.
Jag har aldrig någonsin sagt en enda sak när det gäller hundfoder
som jag inte haft belägg för. Du kan inte ana vad jag har papper på.
Jag startade inte debatten, den här bloggen är ägnad att glädjas
åt Åsas liv med sina hundar.