lördag 26 juli 2008

Mardröm...



Det här är Smilla. Om henne läste jag nyss på blocket. Den 24 blev hon jagad av en annan hund i Blåsut och hon har inte synts till sedan dess. Ägarna, varav en är en liten flicka, är förtvivlade.

Jag undrar om det här besinningslösa flyktbeteendet är något särskilt för rasen? (Känner inte igen det från tidigare hundar, de har sprungit i cirkel de få gånger de blivit jagade så att de kom tillbaka.) Zelda har drabbats av panik två gånger och flytt undan andra hundar - ena gången var det en ung setter som for iväg efter henne, andra gången en terrier. Båda gångerna tog flykten stopp när hon sprang in i ett staket (vi var som tur var i en inhägnad liten park). Det hela var var mycket traumatiskt för henne, för mig och för de andra hundägarna. Men det hade kunnat vara värre ifall vi hade varit någon annanstans - hon hade kunnat rusa iväg tills hon inte hittade tillbaka, hon hade kunnat springa ut på en väg, eller fastna någonstans där hon inte kunde ta sig loss. Nu har jag lärt mig att undvika sådana situationer (ser till att ha henne kopplad om en okänd hund närmar sig så att hon inte kan kasta sig iväg). Under den senaste månaden har hon också blivit mindre rädd, så risken minskar ju allteftersom. (Det finns många lösa hundar på våra vanliga promenadstråk).

Hursomhelst lider jag med Smilla och hennes ägare, jag lägger bilden på bloggen ifall det kan vara till någon nytta, och så hoppas jag att Smilla snart är hemma igen! (Deras kontaktuppgifter ifall ni har sett Smilla eller har ideer om ytterligare ngt de kan gör för att hitta henne finner ni på blocket.se, sök på Chinese Crested.)

Inga kommentarer: