torsdag 8 juli 2010

Känner någon igen sig/sin hund?


Vi har varit på besök hos uppfödare Gerd - Nemi fick träffa mamma Peggy (bild) och kvarvarande bröder - lycka! Trevligt på alla sätt, men nu ska ni höra: i trädgården finns leksaker och ben, och någon hund hade ordnat benen prydligt i ett T med ungefär lika långt mellan varje ben. Detta var något nytt, berättade Gerd, det har börjat dyka upp något som liknar genomtänkta mönster. Jag kom på ett program jag har sett med en Doberman som gör likadant. Se videon här.
Har någon annan en hund som arrangerar föremål på det här sättet?
Vad ska man tro om detta?

11 kommentarer:

Eva sa...

Inte just mönster så. Men jag tänkte på min första amris Dandy när jag såg dobermannen i programmet (mycket intressant!). Han la' inte i mönster, men det var otroligt noga HUR bollarna placerades innan han puttade de ner i en trapp där de fick studsa runt. Väldigt mycket tid kunde läggas på att flytta bollarna tills han var nöjd. Tyvärr blev han inte ens 4, men jag funderade lite på hur detta kunde ha utvecklats.Kanske var det bara vid denna lek i trappen, kanske fanns där nå'n estetik i boll-placeringen.

Jenny o Brio sa...

Så otroligt spännande! Jag har aldrig hört talas om detta fenomen tidigare...

ej hundägare sa...

Ja, otroligt spännande!

Britt Marie sa...

Jag såg programmet på TV och trodde inte riktigt på det då, måste jag erkänna. Men nu...ja, det förekommer alltså. Jag har aldrig sett några sådana tendenser hos Rudi, men nu måste jag hålla ögonen öppna!

Anonym sa...

Jag såg också TV-programmet, det är verkligen fascinerande, man undrar hur hunden tänker när den gör så och varför den gör det. Ingen av mina två busar har visat några tecken på en sådan ordningssamhet, alla leksaker ligger slumpmässigt utspridda, huller om-buller.

ej hundägare sa...

Kanske är dessa ordningsamma hundar hundarnas da Vinci, Einstein, etc...

Anonym sa...

Kan inte hundar ha tvångstankar? Det kanske de här hundarna har.

Britt Marie sa...

Åsa, jag undrar om du känner till något freestyleläger som jag har missat...nu när mitt blev inställt så snöpligt? De enda jag känner till är Stardogs och det är de som skött sig så oproffsigt. Om du har något tips får du gärna svara på briweb@telia.com

Unknown sa...

Det är deras andra läger Zelda och jag ska på i augusti...

Anonym sa...

En glädjedödare kunde tänka att det är en bluff... Dobermannen leker ju helt normalt med sina saker, medan formationerna finns i ett fotoalbum. Och det kan finnas dofter på stället där hunden ska lägga något...

Unknown sa...

Jo, det kan finna många tänkbara förklaringar. Gerd ska börja med att filma sin hund medan han lägger ut föremålen, så får vi se vart detta tar vägen...