tisdag 27 maj 2008

Ute? Inne? Hur ska en valp kunna veta det?

Sonen berättade följande regel från det militära: "Titta upp. Ser du himmel - då ska baskern vara på. Ser du tak - då ska den vara av." Detta är en definition av ute/inne som är rätt naturlig för en vuxen människa.

Jag har tagit ut Stella på vår innergård när hon ska "ut" för att kissa, och har inte funderat så mycket över att det ibland har dröjt innan hon kommit till skott. Första tankeställaren fick jag en av de första dagarna när hon hittade en inplastad lapp som lutade mot en cykel. Hon trasslade runt så att hon hade den lilla ändan upptryckt mot lappen. Sedan kissade hon. Igår gjorde hon likadant med en blomkruka - ställde sig med framtassarna på stenplattorna, och med hela baken uppe i krukan innan hon tyckte att hon hade kommit rätt. Då trillade poletten ner hos mig.
Hos uppfödaren hade regeln antagligen kunnat se ut såhär: "Titta ner. Ser du gräs, då är du ute och kan kissa var du vill. Ser du ett slätt golv - då är du inne och bör leta upp en tidning."
Jag misstänker att Stella har uppfattat gården med sina släta stenplattor som en variant av inne, så i morse gick vi istället till närmaste gräsmatta (inte många meter från ytterdörren). Bingo! Hon kissade så fort jag satte ner henne!

Det är mycket en liten valp ska klura ut. Tanken att titta upp för att veta var hon är har nog inte fallit henne in...

Inga kommentarer: