måndag 19 maj 2008

Hjälp! Vad heter hon?


Såhär såg det ut när jag var och hämtade valpen vars namn börjar bli ett högprioriterat beslut. Att hon är registrerad som "Borderline" är ett faktum. Sedan ska hon ju ha ett tilltalsnamn, som varit "Bella" hos uppfödaren. (Verkar bökigt att stå i parken och ropa till sig Borderline). Jag tyckte det lät litet tamt, och fick förslaget att ändra till Stella. Perfekt! Hon är ju en liten stjärna som glittrar och lyser. Sedan berättade Ulla att Stella är ett av de mest populära namnen på små flickor just nu (i alla fall på Söder), och då blev jag tveksam igen. Jag har ju köpt en hund, inte adopterat en dotter.
På tåget kom jag på Saskia. Saskia! För mig låter det som Tsardömets överdåd. Det låter som en glamourös kvinna vars föräldrar såg hennes potential redan från början, och som därför valde ett namn som låter som siden mot kroppen. Det lät precis rätt för just den här hunden.
Nu har jag testat Saskia, och upptäcker att det är otympligt. Det är för långt. Det är inte tillräckligt snärtigt, som en av sönerna hade sagt.
Sedan kom jag att tänka på min far som blev upprörd över att Kungaparet valde en fransk version av Magdalena när de döpte prinsessan Madeleine. Det tyckte han var osolidariskt med det svenska språket. Så varför Stella när det går att säga stjärna? Stjärna! Jag undrar om det inte är det jag ska kalla henne. Det är kort, det är inte något varannan liten flicka döps till, och det fångar hennes lyskraft och litenhet...
Synpunkter tas tacksamt emot!
Annars fortsätter livet med en lilla att överraska genom sin brist på komplikationer. I natt sov hon hela natten i sin korg, hon ställde bara en liten fråga precis när vi gick och la oss - var det verkligen så att jag ville sova ensam, när hon fanns så nära? Det ville jag.

Hon äter, sover, leker, kissar redan oftast där hon ska (!!!). Hon är lyhörd och uppmärksam, och precis lagom busig (det kommer säkert att bli värre). Om alla Chinese Crested är som hon är det obegripligt att inte rasen har konkurrerat ut andra mindre hundar för länge sedan (tänker särskilt på dem som skaffar en liten terrier utan att veta att de gillar terriertemperamentet).

3 kommentarer:

Kessika sa...

ja, kan man inte få heta Borderline (det ÄR ju lite långt) så är väl Stjärna helt klart det näst bästa? :)

det är vackert, och hur man än vrider och vänder på det, 1000 ggr bättre än Stella. håller helt med.

kram!
Jess

lillamy sa...

Så olika man kan tycka! Jag föredrar Stella, det är både snärtigt och mjukt på samma gång. Dessutom innehåller det s-ljud, vilket jag hört att hunden lätt uppfattar när man ropar på den. Stjärna är ett ko-namn för mig!
Ett annat namn med s-ljud som jag gillar är Cilla :)

Erika sa...

Håller med Lillamy om att Stjärna är ett namn på en liten ko och ingen liten vovve-flicka... skulle i så fall rösta för Stella. Men håller med Ulla Montan om att det är väldigt många Stella just nu...

Så mitt förslag är BETTY, lite lagom kaxigt! Annars föreslår jag SIRI, som en liten hyllning till Siri Derkert och Siri von Essen... :)