torsdag 15 augusti 2013

Svårt att veta.

I förrgår tränade vi på SSBK (Södra Stockholms Brukshundklubb) vilket fortfarande känns rätt proffsigt för oss, det är ju ett ganska stort kliv mellan ett vardagsrum och en brukshundklubb.
Här sitter damerna och spanar, det var tydligen ovanligt många som tränade just då så det uppstod viss trängsel. Det skälldes, gruffades (en rottis och en tollare (?) kom i gräl, och pudeln som tränade apportering intill oss bestämde sig för att rusa dit och hjälpa till ...). Det tedde sig rätt händelserikt för oss som inte är så vana.
Frågan är nu om vi ska träna ofta i den typen av miljö för att damerna ska vänja sig? Jag tappade uppsikten över Nemi under det som jag upplevde som en mikrosekund, och då hann hon kasta sig iväg i ett ilsket utfall mot en femmånaders miljötränande BC-valp som hon tyckte såg hotfull ut. Valpen tog ingen skada (Nemi hann inte fram, och han såg mest lite överraskad ut), men jag vill inte att Nemi ska uppleva att hon behöver försvara sig mot okända hundar när vi tränar.

Båda hundarna är ju nu (äntligen) bekväma i miljön på freestyletävlingar, behöver vi lägga krut på att de ska klara även den mer ostrukturerade träningsmiljön på en brukhundklubb? Det skulle kanske vara för att så småningom kunna starta även Zelda i lydnadsettan, men det är inget högprioriterat mål.
Svårt att veta.


1 kommentar:

eva s sa...

Jag minns när jag tränade agility och min lilla pudel stack iväg till en stor schäfer som tränade platsliggning. Pinsamt, hon sprang fram o skällde men vände 5 meter ifrån. Schäfern rörde inte en min.