fredag 9 augusti 2013

Mer träning.

Richard Curtis:
Man ska inte träna på det hunden redan kan, varför skulle man göra det, då kan det ju bara bli sämre...

Så vi tränar på det som inte fungerat på tävling.
Sist missade Zelda städningen, nu tränar vi med olika placering av soptunna, bananskal och strumpa, inne och ute. Då visade det sig att hon inte hade fattat att det var just i soptunnan hon skulle lägga sakerna, utan hon placerade dem på det som var närmast - skivstången, en pall, soffbordet. Tyvärr filmade jag inte, och nu är vi mer överens.


Jag tränar på att inte inte inte titta ner för att se om Nemi faktiskt har lagt sig. Vi ska inte behöva få en massa poängavdrag för en sådan sak. Framför mig har jag en spegel så att jag kan kolla att jag själv bara går rakt fram. Pyssligt det här med lydnad... Jag belönar ibland medan hon ligger så att hon inte ska sätta sig innan jag ber om det. Hon tar gärna egna initiativ, freestylehund som hon är....


Och så har Nemi blivit påmind om vad "stanna" betyder, vilket hon verkade ha glömt.  



Förstår ni nu att jag inte tycker att det spelar någon roll att Nemi och rasstandarden går isär på många punkter... visst är hon en jätteduktig liten hund!



6 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Båda dina hundar är så himla duktiga, men det beror ju väldigt mycket på dig och din egen inställning också!

Eftersom jag varken haft, eller i den närmaste framtiden kommer att ha hundar som följer någon rasstandard så rycker jag bara på axlarna. Så länge du inte ska ställa ut hundarna spelar det väl ingen roll? Dessutom läste jag en mycket, mycket intressant artikel (på tyska) om hur illa det kan gå när folk avlar mer på utseendet än något annat. På CRUFTS fick man 2012 bakom kulisserna stryka flera tänkta BIS, innan man hittade en hund som gick igenom veterinärernas hälsokontroll...

Fast du tänker förstås även på den mentala biten? Vi är många som imponeras av hur du lyckats träna dina kineser. Kan inte tänka mig att inte de flesta blir väldigt inspirerade av dina otypiska (?) kineser! :-))

Jeanette sa...

Wow, vilket snyggt läggande!!
Båda dina flickor är fantastiska. Eller du som hjälpt dem dit:)
Du har så rätt i att inte träna sådant hunden kan... Tar det med mig!

Bingolotti sa...

Att följa er träning på bloggen är som att gå en egen kurs:-) Dvs både intressant att läsa om samt väldigt lärorikt att också kunna se hur det går till i de olika filmklippen.

Anonym sa...

Du och damerna är så bra, så kul att få följa era äventyr.

Olga da Polga sa...

jag älskar verkligen att läsa er blogg!

Lyckopiller sa...

Ni är suveräna alla tre!