söndag 11 augusti 2013

Nytt försök idag.

Idag ska Nemi och jag göra ett nytt försök i lydnadsettan.
Jag ska:

1. Komma håg att pendla "naturligt" med armarna medan jag går i linförigheten (Nemi ska gå fot i koppel medan jag går, svänger, stannar, springer).

2. Inte stanna till ens en mikrosekund när hon ska ställas/läggas under gång.

3. Inte inte inte titta på Nemi, blicken ska vara rakt fram. Om hon försvinner i någon riktning är det väl någon som hojtar till, hoppas jag. (Detta är ett småhundsproblem, en schäfer syns ju i ögonvrån, eller känns mot benet.)

4. Inte visa med hela kroppen (eller delar av den) vad jag vill/hoppas att hon ska göra.

5. Se till att inte komma för nära någon annan hund på väg till eller från platsliggningen. Sist fastnade ett litet blad under Nemis ena tass på väg in, hon tvärstannade, jag med, och medan jag plockade bort bladet kom hunden bakom oss, en rottis, nästan ikapp (de hade inte väntat sig ett oplanerat stopp). Nemi gruffade och fick poängavdrag. (Men klarade ändå att ligga still intill samma rottis i två minuter.)

Om jag klarar ovanstående så klarar nog Nemi sin del av momenten.

Mest orolig är jag fortfarande för platsliggningen, trots att det gått bra tre gånger i rad.
Vi är 14 anmälda ekipage (måste vänja mig vid det ordet). Det är ett stort gäng schäfrar, en rottis, en riesenschnautzer, en dobermann, två collies, en dansk-svensk gårdshund, en mellanpudel, en papillon och så vi.

Våra mål:
Idag har vi ett poängmål: över 140 poäng, för då får vi ett andrapris. Efter våra två tredjepris och en tävling utan pris (men genomförd) börjar det bli dags, tycker jag, och jag vet ju vad jag behöver göra...