torsdag 4 juli 2013

Två saker.

För det första kommer nu några sista (för den här gången) ord om den eviga pälsfrågan. Jag badade om hundarna som jag hade tänkt igår. De var förstås helt tovfria, vilket är så mycket trevligare för oss alla att jag faktiskt ska se till att ta mitt puffpälsansvar på större allvar framöver, även om det bara rör sig om tassar, svans och i Zeldas fall öron.
Så.
Slut!
För det andra är det intressant att lägga om ett invant beteende - hjärnan vill sååå gärna gå på autopilot och göra som vanligt. Zelda och jag har börjat träna in heelworkposition sju, det vill säga att människan ska gå baklänges, hunden ska gå framåt. Den har alltså huvudet "bakåt", positionen ska vara som vid vanlig fot.
Det går bättre än jag hade väntat, men plötsligt brakar det till på gården intill, Zelda tappar koncentrationen och tittar dit.
Vad gör jag?
Jag ropar på henne.
Vad skulle jag ha gjort?
Sprungit ifrån henne och visat godiset hon inte fick.
Ungefär samma sak händer på kvällen.
Fast det var bara två gånger, resten av tiden har jag lyckats över förväntan med min träning av mig själv, och det märks redan en stor skillnad i Zeldas attityd.

Hurra!!!!!

3 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Jag tror att man många gånger underskattar betydelsen av sin egen attityd när man tränar sin hund.

desperat hemmafru sa...

Jag tycker att du är så himla duktig som jobbar med dig själv minst lika mycket som med hundarna. Jag har genom att iaktta andra hundägare insett hur många fel jag själv gör. Faktum är att nästan allt är fel om man styckar söner det i små bitar tror jag. Samtidigt tycker jag att det är fascinerande hur rätt vissa saker kan bli ändå. :-)

Unknown sa...

Till Desperat hemmafru: jag tycker det är uppmuntrande att kunna byta ut beteenden hos mig själv som inte fungerar mot sådana som fungerar bättre (leder dit jag vill komma).
Sedan måste man ju själv veta vad facit är - jag har fått en del riktigt dåliga tips av duktiga människor som inte känner mina hundar. Zelda gillar exempelvis absolut inte att bli petad på, eller att tvingas in i en position, inte ens om det sker extremt varsamt. Sådan träning leder bara till att hon blir obekväm och lämnar in för dagen. Ändå var det "rätt" ur kursledarens perspektiv, eftersom det fungerar fint på flertalet hundar.
Så om resultatet blir bra har man gjort "rätt", anser jag, även om det man gjorde var "fel" i någon annans ögon...