onsdag 17 juli 2013

Om minne och tävlingar.

Det är vanligt på freestyletävlingar att man repeterar ett moment just innan start för att påminna hunden om vad den ska göra om några minuter. Det har visat sig vara utmärkt för Nemi. Jag skickar fram henne över stången, hon tittar förvirrat på mig, rör sig inte ur fläcken.
Vad?
Jag får ställa mig alldeles nära, hon hoppar till slut, får massor med beröm.
Ser ut att få en aha-upplevelse: Kul! "Fram" betyder tydligen fram även här.
Sedan sätter hon momentet inne på tävlingsplanen. Så löste vi ett av alla våra problem.

Med Zelda har jag trott att hon som kan vara seg i starten behöver extra mycket uppvärmning. Idag misstänker jag att det kan vara tvärtom. Igår körde vi en träningstävling på SSBK och jag testade att inte nöta alls innan vi gick in på planen, bara göra några enkla moment precis innan start och belöna fart.
Sedan rakt in.
Och vi gjorde tre perfekta starter (som sedan snabbt övergick i desorganiserat virrande, men det får jag ta på mig, blev så distraherad av att det startade så fint...)

Det känns som att vi har tagit ytterligare ett litet steg i rätt riktning!



Inga kommentarer: