onsdag 3 juli 2013

Nybadade puffar.

Det är faktiskt rätt trevligt med nybadade puffar även när de är nerklippta ...


Ett problem jag inte hade räknat med är att jag har blivit mycket slöare - jag badar inte lika ofta, och framförallt inte lika noggrant som tidigare. Ifall någon hund hade börjat tova det minsta när de hade sin långa päls badade jag om henne nästa dag, det gör jag inte längre. Då var hundarna i stort sett tovfria, nu har de nästan alltid några tovor på ben och svans. 
Jag måste skärpa mig. 
Det blir nytt bad i morgon.

10 kommentarer:

Bingolotti sa...

En nybadad naken CC är också rätt trevlig, särskilt en som älskar att ligga på fårskinnsfällar o vita soffor;-)

Eva O Milo sa...

Har du något tipps på bra balsam och schampo jag hade ett som hette VetriDerm Sensitive som funka kanon på min kille ,men detta har nu utgått och jag hittar det inte mer på Apoteket eller andra ställen. Söker med ljus och lyckta efter något som är så skonsamt som möjligt.(jag kanske inte skall göra "reklam här men ville informera om vilket som passade min kille ) Har någon ett tips så vore jag tacksam det är en djungel på schampo och balsam på nätet.

Unknown sa...

Till Eva o Milo: i senaste numret av Kinesposten skriver Catalina som är den ultimata puffpälsexperten att det inte spelar så stor roll vilket (bra) schampo man använder, det är viktigare hur man handskas med badet och föningen ... resultatet sitter alltså i våra händer mer än i schampoflaskan... Hon badar sina puffar var tredje eller var fjärde dag.

desperat hemmafru sa...

Det är härligt med rena hundar, det tycker jag med! Men måste man verkligen bada hundarna så ofta? En liten tova här eller där är väl ingen katastrof egentligen (så länge det inte är en utställningshund)? Läste här om dagen en artikel om (nutids)människans hysteri att bada och tvätta sig själv. Vi rubbar hudens eget försvarssystem med återfettning mm. Antar att det är likadant med hundar?

Sedan funderar jag på varför man inte kan få ut tovorna utan att tvätta med schampo och balsam? När det gäller vanligt människohår har jag någonstans hört att håret är mer känslig i vått tillstånd än i blött. Om det stämmer borde det vara smartare att försiktigt borsta ut tovan i torr päls i stället?

PS. Detta är alls inte menat som kritik, utan var bara lite funderingar som dök upp med tanke på den där artikeln jag läste. Jag tvättar och badar också mina hundar såklart. DS

Unknown sa...

Till Desperat hemmafru: ja vad vet man.
Jag fick i alla fall lära mig på en pälsvårdskurs att aldrig röra en torr puffpäls - inte borsta, inte kamma, inte försöka reda ut ens den mins tova, inte pilla loss tistlar. Tanken var att puffpälsen i alla fall är skör när den är torr, men att den blir mer motståndskraftig när den är blöt.
Problemet med tovor (bortsett från att de är fula) är ju att de växer, och att det är trist för hunden när man sedan ska försöka reda ut dem, och att därför är klokt att förebygga..
Det måste ju vara upp till var och en vad som fungarar, men själv vill jag gärna slippa tovorna.
Och hur ofta hunden ska bada?
Såvitt jag förstår beror det på pälskvalitet - en del hundar ska inte badas ofta, andra verkar behöva/klara att badas ungefär lika ofta som vi själva tvättar håret... eller så.

Eva o Milo sa...

Mitt dilemma är att jag märkt en irritation för killen när det gäller parfymerade schampon vilket de mesta är som jag hittat. Vid bytet så kliade han sig inte mer än vanligt.

Unknown sa...

Vi har testat oss igenom det mesta, lyckligtvis har damerna aldrig reagerat med irritation eller annat obehag.
Vill minnas att galltvålen inte var parfymerad (jag kan ha fel). Äggula kan också fungera fint som schampo. En välsorterad butik brukar dessutom ha särskilda schampon för känslig hud, har dock aldrig själv testat dem. Lanolin är tydligen en ingrediens som en del hundar inte tål.
Låter som jag som om jag var expert? Det är jag inte, har bara erfarenhet av mina egna damer, så ta allt jag säger med en ellet två nypor salt...

desperat hemmafru sa...

Nä, jag menar ju inte att det är snyggt med tovor såklart! Och de kan ju dessutom göra ont om de får vara kvar.

Tänk om det var tvärt om - att blött hår är hållbarare än torrt? Jag kan ju faktiskt ha blandat ihop det. I så fall stämmer det bättre med vad du fått lära dig om pälsvård. Själv har jag inte fått lära mig något om pälsvård alls, så man behöver inte ta mina tankar på så stort allvar.

Jag har bara en sådan där funderardag idag. ;-)

Unknown sa...

Fast allt man lär sig behöver ju inte vara rätt ... ibland måste man tänka själv. Besvärligt ...

Gudrun sa...

När jag läser om era vedermödor så känner jag mig extremt nöjd med Alfons päls... ;-) Tur att jag inte har en puff. Den skulle nog vara en enda stor tistelboll...