onsdag 10 juli 2013

Blicka bakåt och framåt.

Nu mitt i sommaren kan det vara roligt att se hur det har gått, och vad vi ska göra framöver.

Med Nemi är det fortfarande status quo. Vi måste fokusera på att lösa våra start- och tävlingsplanssvårigheter när det gäller både freestylen o HtM. Nästa tävling är den 3/8, så de kommande veckorna blir det startträning, startträning och startträning. Hon har gjort två starter i lydnadsettan (målet för året var en genomförd - inte diskad - tävling och det klarade hon på första försöket), nästa blir den 19/7.

Zelda har också testat lydnadsettan, men hon tyckte miljön var påfrestande så vi låter lydnadstävlandet bero så länge (och så har jag klippt henne, så just nu kan hon inte ligga på stickigt gräs). Hon har tagit sitt HtM I diplom, och eftersom hon verkar gilla heelwork planerar vi nu ett klass två program med lite fler positioner. Kanske kan vi provköra det till hösten, tillsvidare fortsätter hon i klass I.
Vi börjar bli varma i kläderna när det gäller hennes freestyleprogram, nu ska vi fortsätta att arbeta på attityden och att på att ha roligt. Vi hoppas kunna höja vår snittpoäng för de fyra bästa tävlingarna under de 8 tävlingar som återstår i år.
Vi har en kurs i Norge att se fram emot i slutet av månaden, för Karolina Petterson och Richard Curtis.

Det är något förunderligt vilsamt över freestyletävlandet, lite som cricket, kan jag gissa. Allt tar sin tid, man är inställd på att tillbringa hela dagen i sitt tält med små utflykter för att kissa hundarna, köpa kaffe. gå och kolla startlistan en gång till.
Man umgås, sitter och tittar på de andra, småpratar, klappar lite på varandras hundar, drar sig tillbaka, lånar ut en säkerhetsnål, får hjälp av medtävlare att hålla hundarna medan man går in med din rekvisita, lär sig en massa av att höra hur de mer erfarna diskuterar sina starter - vad som fungerade, vad som inte fungerade, vad de är nöjda med, vad de är missnöjda med.
Ofta får man titta på deras domarkommentarer och se hur ett program bedömdes, vilket också är mycket lärorikt.

Så egentligen räcker det med att få vara där, att delta, för att en tävlingsdag ska var lyckad.
Jag ser fram emot andra halvan av säsongen, vilket är tur eftersom ett av skälen till att jag håller på är att jag vill skapa pålitligt positiva händelser som framtiden kan locka med...

1 kommentar:

Sennia sa...

Så trevligt du skriver :) Jag hoppas min valp ska komma dithän när hon har blivit lite äldre...