måndag 15 juli 2013

Ibland tar det tid för poletten att trilla ner...

På senaste tiden har jag försökt att få Zelda att tycka om byxorna jag har på mig i hennes freestyleprogram genom att ge henne bra belöningar för korta moment när jag har dem på mig.
Jag hoppas att det ska göra henne lite extra peppad så snart hon ser dem.
Det tyckte jag var smart när jag kom på det.

Minns ni att jag tyckte att det var så bra med lydnadstävlingarna som inte krävde någon särskild klädsel?
Fast riktigt så var det inte - många medtävlare hade "hundförarkläder", sådana som annonseras i Hundsport och som jag alltid associerat med skyddsträning och liknande, alltså inget man behöver om man har en fyrakiloshund.
Men vad är en träningsväst om inte en skattkista? Fickor för godis. Andra fickor för leksaker. Klart att en hund måste bli extra taggad när husse/matte har på sig något sådant. Vad som helst kan ju plötsligt komma fram ur gömmorna.
Och den får man ha på sig när man tävlar!
Så nu har jag beställt en träningsväst.

2 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Väst är ett väldigt bra plagg med många funktioner. Men ibland kan man nästan gå vilse i alla fickor.

Olga da Polga sa...

Sådana kläder är de bästa man kan ha - med många fickor!
Jag hade en sån där Hundsportsspecialväst för länge sedan. Den var såå bra! Så fort jag tog på mig den blev flatten som jag hade då och min Afghan oerhört uppmärksamma och följsamma. När Balto och Elsa var små Sloughivalpar fanns den västen fortfarande kvar, men en gång glömde jag hänga undan den på en "hundsäker plats". Med gemensamma krafter lyckades de vända ut och in på både fickor och foder för att leta efter kvarglömda skatter ... Sedan dess har jag ingen sådan längre :-)