måndag 22 juli 2013

Dåliga vanor ... mina.

Igår tränade vi med Carina Persson.
Jag ville diskutera Nemis fotgående, och de neddrag vi fick i Bro-Håbo på grund av mina dubbelkommandon. Och "armpendling" som jag fick som kommentar men inte förstod. Hade jag pendlat för mycket med armarna? För lite? På fel sätt??
Jag gick runt med Nemi, försökte göra som på tävlingen. Det visar sig att jag går med armarna krampaktigt låsta och att jag inte vågar släppa Nemi med blicken, vilket räknas som dubbelkommando. Vidare att jag startar lite för fort, säger "Foten" samtidigt som jag börjar gå, istället för att först berätta vad hon ska göra - gå fot - och sedan börja gå.

Här är två små hundar på tunnelbanan på väg till träningen. De har som synes inga problem med att koppla av.


Och här ser ni hur svårt det är att bryta en dålig vana.
Planen:



Och så misslyckas jag flera gånger i rad, se nedan.
Uppgiften är tillsynes enkel.
1: säg "foten" 
2: ta ett pyttesteg 
3: om Nemi är med direkt, belöna

Och vad gör jag? Som vanligt.  Säger "foten" och börjar gå samtidigt, hur ska hon då kunna hänga med? Antagligen är det detta jag gjort i mina programstarter också, med båda hundarna: "tjuvstartat", och sedan blivit överraskad över att hunden kommer efter ...


Här har jag en utmaning. 
Mitt beteende måste avautomatiseras, styras upp, reautomatiseras, för att använda min professionella vokabulär... 

3 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Tränade rally igår med Aya. Tyckte att det gick ganska bra. Men att starta är svårt.
Bra med de här tipsen från dig. Nyttigt med kritik från någon som ser detaljerna. Så mycket av samspelet med hunden man är omedveten om.

Lyckopiller sa...

Tänk så myckeet man lär sig av att låta andra kika när man tränar.
Men vilka framsteg du och dina hundar har gjort i sommar. Stort grattis till det.

Unknown sa...

Visst är det så - det går inte att att vara uppmärksam på allt samtidigt. Det är väl därför även toppatleter behöver sina tränare ...