måndag 17 juni 2013

"Litt uheldig i förste del, men veldig bra på slutten. :-)"

Det var den norska domaren C Brusvolds kommentar till Zeldas freestyleinsats igår, glad blir jag dels därför att hon tycker att det är fint när det sitter, och dels därför att hon gav oss uppflyttningspoäng (betyder att det är tillräckligt bra för certifikat) för programplanering och musiktolkning. Sedan blev det förstås mycket lägre för utförande eftersom vi i vanlig ordning inte satte starten.

Även Nemi missade freestylestarten igår, men fick ändå ett tredjepris (se bild) eftersom vi bara var tre som fullföljde.



Zelda körde sitt HtM program i hällande regn och åska (här lämnar jag ett litet utrymme så att ni hinner bli riktigt överraskade).
Hon fick tävla i regnkläder, och medan vi väntade inne i tältet på att det skulle bli vår tur så åskade det till, rejält. Jag slängde åt henne en köttbulle att fokusera på, och några sekunder senare blev det vår tur. Och den lilla damen följer med ut i regnet, in på planen, och tar sig pliktmedvetet igenom sitt program - visserligen inte så snyggt, men med var hon.
Domarkommentar: "Guldstjärna för att få en kines gåbar i detta väder."
Nemi var inte på något sätt gåbar, så vi strök oss.

Så sammanfattningsvis var det, som alla tävlingar, roligt och lärorikt. Jag har lärt mig att jag måste ställa externbelöningen längre bort från planen eftersom en  hund som börjar äta medan den har en tass kvar på planen blir diskad, och att vara extra försiktig med att se till att hunden inte följer med in igen när jag ska hämta ut rekvisitan (så blev en medtävlare diskad). Zelda har tagit sitt HtM 1 diplom, vilket var målet för 2013. Vi får se om vi går vidare till klass 2 så småningom.

Och så utsågs två nya champions: Kerstin med Miles som vi lärde känna på läger för två år sedan - de har arbetat fram ett fantastiskt fint program och fick sina sista två cert i helgen, samt Yvette med Madonna som nu kommer att gå i pension som tävlingshund. Delad glädje är dubbel glädje!

8 kommentarer:

Olga da Polga sa...

Woaw, så proffsigt av er att fixa det i regn och åska :-) Det är alltid så roligt att läsa dina iakttagelser från era tävlingsresor tillsammans. Jag tycker att ni överraskar från gång till gång! Grattis!

Bingolotti sa...

Grattis! Är jätteimpad över Zeldas prestation i regn o åska, wow:-). Själv var jag vid Slussen m bägge hundarna i hagelregnet o åskan. Inte kul, allra minst för Bingo.

desperat hemmafru sa...

Ni är så himla duktiga och jag blir så glad av att läsa om era äventyr. Själv är jag ingen tävlingsmänniska, så resultaten i poäng är av mindre betydelse. Men prestationerna i sig är ju superimponerande! Freestyle i regn och åska med en kines måste vara en fantastisk merit. :-)

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vilket äventyr det blev av tävlingshelgen. Så otroligt duktigt av Zelda att genomföra sitt program. Grattis.

Ewa Ivarsson sa...

Bravo o grattis!!!

Gudrun sa...

Ibland chockar de små liven en... Well done, Zelda!

Britt Marie o Rudi sa...

Så skönt att du är nöjd med tävlingshelgen! Och än en gång grattis! Sen undrar jag om du polerat Nemi innan hon fotades med rosetten :-) Hon blänker ju som siden!

Unknown sa...

Till Britt Marie. Det är alldeles naturligt ... Hon blänker och skimrar, en liten tröst för den försvunna långa pälsen...