söndag 23 juni 2013

Har aldrig varit så glad efter en tävling!

Ojoj!
Igår var det plötsligt kallt, 14 grader när vi kom fram till Brukshundklubben. Det regnade och blåste, någon start för Nemi var inte aktuell.

Men nu ska ni få höra hur det gick för Zelda. Kanske tror ni att vi vann klassen? Det gjorde vi inte. Kanske misstänker ni att vi lyckades ta uppflyttningspoäng och därmed ett Cert.? Det gjorde vi inte heller. Kanske tänker ni då att vi äntligen kan ha lyckats med starten? Det gjorde vi faktiskt, men det är inte därför jag är så glad.
Så här var det:
Mot sista tredjedelen av programmet ska det se ut såhär:


Zelda ska ta sin fina stickade banan och springa iväg med den till soptunnan några meter bort, lägga i den, och springa tillbaka. Detta är ett moment som hon gillar skarpt, och det har aldrig trasslat. Men igår var planen blöt och lite lerig, så när jag steg på bananen för att låtsas halka tryckte jag ner den i leran så stackars Zelda hittade den inte. (Jo, jag vet att jag borde ha kunnat räkna ut detta i förväg, men det gjorde jag inte.) När jag till sist lyfte upp bananen lite så att hon skulle se den högg hon tag i den med glad min, och skuttade redan runt och skakade på den i bästa råttdödarstil.
Soptunnan var glömd.
Där rök en massa poäng, men det gjorde ingenting, det var så underbart roligt att se Zelda så glad och avspänd på tävlingsplanen! Hon hade visserligen en fin attityd redan från start :-), men detta var så oväntat, och så upplyftande, att vi sedan fnissade ihop ett improviserat slut och med det tog vi ett tredjepris och 22.65 poäng.

Denna lilla hund som länge varken ville eller vågade leka alls, där jag fick klicka fram ett lekbeteende genom att belöna varje gång hon tittade på den lilla biten mockaskinn på ett snöre, och klicka för att hon rörde vid den, och klicka för att hon motvilligt höll lite löst i den ... ja, ni förstår.

Och nu tar hon sin rekvisita och busar runt med den. Hur fantastiskt är inte det! Hon har en väldig utstrålning när hon är på humör, och det är precis detta jag har arbetat för: en glad, energisk hund som har kul på planen. En domarkommentar: "man ler när man tittar på er". Precis så vill jag att det ska vara, och själv ler jag från öra till öra varje gång jag tänker på hur hon såg ut!

Några bilder, jag har som ni ser inte på mig kostymen som hör till programmet eftersom jag inte vet hur väl den tål regn, domaren lovade att inte göra avdrag för det.




och till sist bananskalsbus :-)



Har jag förresten sagt hur mycket jag uppskattar den lilla prinsessan? 

13 kommentarer:

Unknown sa...

Men det är väl det viktigaste! Att ha roligt och att vara glad efter en tävling även om man inte vinner. Härligt att se er!

[Anna] sa...

Men gu vad härligt!! Det är precis så man ska känna efter en tävling/träning, man ska se det bra och inte fokusera på allt dåligt. Och speciellt se framstegen där man har haft problem!!
Ni är så duktiga och ni inspirerar så många!
Jag har själv 3 hundar, varav en inte vill leka(med mig) tar jag i en leksak springer han därifrån men ska prova att klicka in en lek med mig så kanske vi kan lyckas bättre med träningen. :)

Anonym sa...

Vilken toppenläsning, man blir varm. Härligt

Britt Marie o Rudi sa...

Grattis till den känslan och upplevelsen! Nu får ni tvätta bananen och komma igen med samma spralliga känsla!

Mette sa...

Fantastisk. Ble både rørt og glad over å lese dine ord i dag. Gratulerer med måloppnåelse og glede over en lykkelig hund. Gleder meg med dere og smiler.

Martina sa...

Jag såg ert program på tävlingen i Märsta och vill bara säga att jag också blev glad av det :D

Och det är ju glädjen som är så härligt i freestyle!!

Och grattis till en riktig lyckad tävlingsinsats!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Att se att Zelda spontant visade att hon hade roligt var väl en fin vinst i sig. Grattis till placeringen.

Christina Klosterberg sa...

Så härligt och vilken förebild hon är för alla de hundar runt om i landet som inte vågar leka - det går att locka fram. Det är Zelda ett bevis på!

HumleSpunk sa...

Oooh vad underbart att läsa detta! Vad härligt!! :D

Elisabeth sa...

Glädjefylld läsning, så roligt..

Bingolotti sa...

Åh vad härligt att läsa om Zeldas utveckling (ger mig hopp om Bingos rädslor) och nu bananskalsbuset på tävlingsplanen:-). Grattis till den fina placeringen!

Olga da Polga sa...

Ååå jag blir så glad av att läsa det här!! Hurra!! Ljuvliga ljuvliga lilla hund ♥

Gudrun sa...

Förstår din glädje! Wow! Grattis!